Lng-bunkerschip voor CMA CGM’s recordschepen uitgedokt

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Na de containerreus ‘CMA CGM Jacques Saadé’ van 23.112 teu en intussen ook al het eerste zusterschip ‘CMA CGM Champs Elysées’ is nu ook de tanker uitgedokt die deze megamaxschepen van lng zal voorzien. Het lng-bunkerschip dat gebouwd werd door Hudong Zhonghua Shipbuilding, is eigendom van de Japanse rederij Mitsui O.S.K. Lines, die het zal verhuren aan Total Marine Fuels Global Solutions.

Total heeft een eerste groot bunkercontract op zak. De ‘Gas Agility’ zal gedurende een periode van minstens tien jaar in Noord-Europa zo’n 300.000 ton lng per jaar aan CMA CGM leveren. De capaciteit van het lng-bunkerschip bedraagt 18.600 kubieke meter, wat niet toevallig precies hetzelfde is als de inhoud van de lng-brandstoftanks van CMA CGM’s nieuwe megamaxschepen.

Volledige rondreis

De 135 meter lange ‘Gas Agility’ is voorlopig het enige bunkerschip dat in een keer voldoende lng kan leveren om een groot containerschip een volledige rondreis tussen Noord-Europa en het Verre Oosten te laten maken. De andere reeds in Europa actieve lng-bunkerschepen zijn veel kleiner. Ze zouden drie tot vier laadbeurten nodig hebben om de brandstoftanks van een megamax volledig met vloeibaar aardgas te vullen.

Ter vergelijking: de vanuit Zeebrugge ingezette ‘Engie Zeebrugge’ heeft een inhoud van zo’n 5.000 m3. Shell’s ‘Cardissa’ kan ongeveer 6.500 m3 per bunkerbeurt leveren en de ‘Kairos’ van Nauticor, die ongeveer een maand geleden een eerste keer lng leverde aan een schip van Unifeeder tijdens de laadoperaties in Vuosaari (Helsinki), heeft een capaciteit van 7.500 m3.

Stefan Verberckmoes