DFDS zegt akkoord met Moby over ferryruil op

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Het was de bedoeling dat de Deense rederij DFDS in de tweede helft van oktober de ropaxferries ‘Moby Wonder’ uit 2001 en ‘Moby Aki’ uit 2005 zou overnemen. Beide schepen zouden na een aantal aanpassingswerken begin 2020 in de vaart komen onder de nieuwe namen ‘Amsterdam Seaways’ en ‘Newcastle Seaways’ ter vervanging van de ‘King Seaways’ en ‘Princess Seaways’ uit 1986-1987, die Moby dan tweedehands zou overkopen.

Met de ruil zou DFDS twee vliegen in een klap slaan. De vrachtcapaciteit tussen IJmuiden en Newcastle zou met 40% stijgen en de vloot zou verjongd worden. De Deense rederij heeft de ruil deze week zelf opgezegd omdat Moby er niet in geslaagd is om de ‘Moby Wonder’ en ‘Moby Aki’ vrij van hypotheken te krijgen. Tussen de Italiaanse rederij en een aantal obligatiehouders rommelt het al een tijdje en worden juridische spelletjes gespeeld.

Nieuwbouw

Voor andere Noordzeediensten verloopt de vlootvernieuwing van DFDS wel volgens schema. Zo is de derde megavrachter uit een reeks van zes nieuwbouwschepen met een capaciteit van 6.700 lijnmeter die in China gebouwd worden, nu op weg naar Europa. In tegenstelling tot de ‘Ephesus Seaways’ en ‘Troy Seaways’, die onder Turkse vlag in het Middellandse Zeegebied worden ingezet, is de ‘Hollandia Seaways’ (foto) nu onder Deense vlag via Kaap de Goede Hoop op weg naar Noord-Europa.

Het is nog niet duidelijk op welke verbinding de megavrachter zal worden ingezet. Voorlopig zet het schip koers richting Vlaardingen (bij Rotterdam) waar op 22 november een testaanloop gepland is. Mogelijk komt er daarna nog een tweede test call in Immingham vooraleer de ‘Hollandia Seaways’ naar Göteborg vaart.

Stena RoRo

Medio deze maand werd bij Avic Shipyard in Weihai ook de kiel gelegd voor de veerboot ‘Côte d’Opale’, die de Chinese werf in juni 2021 zal overdragen aan Stena RoRo. DFDS neemt dit schip voor een periode van tien jaar in naakte-rompbevrachting voor de korte Kanaalroute Calais-Dover. De ‘Côte d’Opale’ krijgt een vrachtcapaciteit van 2.757 lijnmeter, wat nog net iets meer is dan de grootste schepen die P&O Ferries nu op dezelfde route inzet.

Stena RoRo laat bij Avic Shipyard vijf zusterschepen bouwen. De eerste ropax heeft intussen drie dagen proefvaart achter de rug. Deze ‘Stena Estrid’ zal vanaf begin volgend jaar door Stena Line ingezet worden op de Ierse Zee tussen Holyhead en Dublin. Ook de zusterschepen ‘Stena Edda’ en ‘Stena Embla’ zullen door Stena Line op de Ierse Zee ingezet worden, maar dan tussen Liverpool en Belfast.

Stefan Verberckmoes