Sluis Terneuzen start schutten op vaste tijd voor vier lijndiensten

Nieuws, Scheepvaart
Adrie Boxmeer

Het gaat om lijndiensten van DFDS, I-MOTION Shipping, Outokumpu en Wagenborg. Woordvoerder Johan Bresseleers van North Sea Port: “DFDS bijvoorbeeld vaart met zijn lijndienst van Gent naar Göteborg wekelijks acht keer door de sluis. Dat gebeurt op vaste momenten. Die vaste tijdstippen voeren we nu in de sluisplanning in. Tot nu toe meldde zich een schip als het bijna bij de sluis was met het verzoek geschut te worden. Maar door de verminderde capaciteit vanwege de aanleg van de Nieuwe Sluis wordt het steeds moeilijker om aan deze just-in-timeverzoeken te voldoen.”

Tijdsplanning

Uiteraard staat of valt de proef met de mate waarin rederijen zich aan hun eigen dienstregeling houden. Bresseleers: “Daarom ligt het niet voor de hand om het nieuwe systeem toe te passen bij trans-Atlantische lijndiensten. Dat soort diensten is lang onderweg, waarbij de weersomstandigheden grote invloed kunnen hebben op de tijdsplanning. Dat geldt minder voor shortseadiensten.”

Middensluis verdwijnt

De noodzaak van een betere sluisplanning in Terneuzen neemt de komende jaren alleen maar toe. Nu al is er sprake van een verminderde capaciteit vanwege de aanleg van de Nieuwe Sluis, maar medio 2021 verdwijnt de Middensluis. Ook de toename van het aantal schepen dat door de sluis moet, speelt een rol. Daan Schalck, CEO van North Sea Port: “In 2018 passeerden er haast 10.000 zeeschepen de sluis. 1.250 ervan beschouwen we als lijndiensten die aan deze test meedoen. Dat is dus 1 op 8 zeeschepen.”

Mogelijke uitbreiding test

De proef loopt onder auspiciën van Rijkswaterstaat in Nederland in samenwerking met het Vlaamse en Nederlandse loodswezen. Tijdens de testperiode kan de methodiek worden bijgestuurd indien nodig. Na afloop wordt beslist om de nieuwe methodiek te gebruiken, of de test te verlengen en/of uit te breiden met niet-lijnschepen.

Adrie Boxmeer