ONE: “Na brexit extra aangifte voor elke container die VK passeert”

Nieuws, Scheepvaart
Melanie De Vrieze

Het Verenigd Koninkrijk wordt vanaf 31 oktober 2019, de datum waarop het land de Europese Unie verlaat, voor veiligheidsdoeleinden behandeld als elk ander niet-EU-land. EU-exportvracht die wordt geladen op een dienst die niet onder de EU24uur-regel valt, wordt onderworpen aan ICS-archivering, afhankelijk van de rotatie van het schip.  

Ook voor lading aan boord

ONE maakt dat in haar bericht aan klanten duidelijk met een voorbeeld: Rotterdam – Hamburg – Southampton – Le Havre – Singapore. In dit geval worden goederen geladen in Southampton net zoals lading van de eerdere EU-havens Rotterdam en Hamburg. Hoewel de lading aan boord van het schip blijft terwijl het Southampton aandoet, moet er toch een ENS-verklaring (entry summary declaration) worden ingediend, voordat het schip de EU binnenkomt. In het voorbeeld is dat Le Havre. Dat is niet beperkt tot de lading die later in de rotatie in een EU-haven wordt gelost. Het gaat evenzeer om FROB-lading (buitenlandse lading die aan boord blijft) die de EU binnenvaart en bestemd is voor volgende niet-EU-havens.

Order om niet te laden

Om te voldoen aan de EU24uur-richtlijnen voor archivering, heeft ONE bijgevolg volledige en correcte verzendinstructies nodig. De rederij zal de uiterste datum en tijd voor het insturen van die gegevens vermelden op hun pdf-ontvangstbevestigingen en in hun EDI-bevestigingen (electronic data interchange). Als de verzendinstructies niet op tijd worden ingestuurd, kan dat leiden tot een order om niet te laden. 

Melanie De Vrieze