Noorse ‘grasmaaiers’ reinigen schepen in Antwerpen en Zeebrugge

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus

In augustus pakte het Nederlandse Fleet Cleaner als eerste uit met de erkenning voor het gerobotiseerd reinigen van scheepsrompen in Vlaamse havens. Nu heeft ook het Noorse ECOsubsea de toelating om in Antwerpen en Zeebrugge te werken. Het bedrijf werd in 2008 opgericht en past zijn bekroonde technologie toe in Noorwegen en de haven van Southampton. Een gladde scheepsromp betekent minder weerstand en dus minder brandstofverbruik.

“We reinigden al 500 scheepsrompen. Het systeem in Southampton alleen al klopte 4.000 diensturen”, zegt CEO Tor Østervold. “In tegenstelling tot de oude techniek met duikers, zijn onze onbemande ‘grasmaaiers’ veel veiliger. Het systeem bestaat uit een gesofisticeerd vehikel dat langs de romp kruipt en de aangroei verwijdert zonder de coating te beschadigen. Het afgeschraapte materiaal vervuilt ook niet langer het water: tot 97% van het afval brengen we aan land voor gepaste verwerking.”

Antwerpen en Zeebrugge zijn mijlpalen

Tor Østervold noemt de toelatingen in Antwerpen en Zeebrugge mijlpalen voor het bedrijf: “Beide havens zijn voorlopers in het beter omgaan met het milieu. Het is een grote erkenning dat onze oplossing aan hun normen voldoet. Bovendien zijn het grote havens met een groot potentieel waar al een aantal van onze klanten aanwezig zijn, zoals Carnival, Wallenius Wilhelmsen Ocean en Höegh Autoliners.

Volgens ECOsubsea vermindert een propere romp de brandstofkosten met 5 tot 15% en is er een gelijkaardige daling van de luchtvervuiling. Een reiniging met efficiënte afvoer van het restmateriaal helpt bovendien tegen de verspreiding van invasieve, exotische soorten planten en dieren.

Havenvervuiling tegengaan

“Als havenbestuur met een ‘clean port’-strategie juichen we het aanbod van een milieuvriendelijke rompreiniging toe”, zegt gedelegeerd bestuurder Joachim Coens van de haven van Zeebrugge. “Elke maatregel of innovatie die de CO2-afdruk van de schepen vermindert, komt ten goede aan een meer duurzame industrie.”

Luc Van Espen van de haven van Antwerpen ziet zelfs commerciële troeven: “Deze technologie vermijdt niet alleen dat onze havenwateren met invasieve exoten en zware metalen vervuild worden, het biedt ook een nieuwe dienst aan onze scheepvaartlijnen. Schepen zullen nu specifiek naar Antwerpen kunnen komen voor een dergelijke reiniging.”

Roel Jacobus