Maersk op kop in top 10 carriers van en naar Verenigde Staten

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Volgens nieuwe statistieken van PIERS hebben de havens in de VS in de eerste helft van dit jaar 18,54 miljoen teu met lading behandeld. Dat totaal geldt voor alle routes van en naar de VS, inclusief het regionale verkeer. Er werd 11,98 miljoen teu aan volle containers ingevoerd. Daartegenover staat een export van ‘slechts’ 5,43 miljoen teu, wat betekent dat er bijzonder veel containers weer leeg de Amerikaanse havens verlaten.

De totale containertrafiek kende een stijging met 4%. Maersk heeft niet geprofiteerd van die groei en bracht 2,43 miljoen teu van en naar de Amerikaanse havens, wat 9.000 teu minder is dan vorig jaar. MSC groeide met 7% sneller dan het marktgemiddelde en kwam uit op een totaal volume van 2,41 miljoen teu. De derde plaats in de rangschikking is voor CMA CGM met een trafiek van 2,38 miljoen teu (+4%). De verschillen in volumes tussen de top 3-carriers zijn dus niet zo groot.

Overname

Dankzij de overname van OOCL is Cosco Shipping de vierde grootste carrier geworden met 2,1 miljoen teu (-4%). De laatste plaats in de top 5 is voor de Japanse rederij Ocean Network Express (ONE) met bijna 2,07 miljoen teu, die met een +11% ook de snelste groeier was. In de tweede helft van de top 10 volgen achtereenvolgens Hapag-Lloyd, Evergreen, Yang Ming, HMM en Zim.

Maersk dankt de leiderspositie aan het feit dat de rederij de grootste is gebleven voor de Amerikaanse export. In de dubbel zo grote Amerikaanse import is CMA CGM momenteel de grootste carrier, gevolgd door MSC en daarna Maersk pas op een derde plaats.

Stefan Verberckmoes