Fednav viert 75-jarig bestaan met staalklanten in Antwerpen

Nieuws, Scheepvaart
Koen Heinen

Zo’n 160 genodigden, waaronder heel wat Duitse staalklanten, zakten donderdagavond af naar het Kasteel Den Brandt in Wilrijk voor de viering van het 75-jarig bestaan van de Canadese rederij Fednav.

CEO Paul Pathy (foto) was er ook. “Wij zijn een familiebedrijf waarvan ik nu de derde generatie vertegenwoordig. Ons hoofdkantoor bevindt zich in Montreal. Antwerpen is de tweede grootste vestiging van de groep wereldwijd”, zei hij. Het kantoor in Antwerpen werd in 1966 opgestart. Er werken 25 mensen.

Bulk en breakbulk

Fednav heeft een vloot van 120 schepen. “Daarvan zijn er 65 hun eigendom, zowel handysize-, supramax- als ultramaxschepen als ijsbrekers die worden ingezet in het Canadese arctische gebied. Vanuit Antwerpen hebben we een staaldienst naar de Saint Lawrence rivier en de Grote Meren voor klanten zoals Tata en Arcelor”, legt Pathy uit.

Als teruglading naar Europa nemen de schepen landbouwproducten zoals granen van de Canadese Midwest mee.

Toegevoegde waarde Antwerpen

De schepen worden in Antwerpen behandeld op de coal- & steelterminal van PSA aan Kaai 502. “Met onze schepen zorgen we voor heel wat toegevoegde waarde in de haven. Onze schepen blijven van twee tot vijf en maximaal zeven dagen in de haven om te laden. Dat betekent zo’n vijhonderd dagtaken of vijftig tot honderd dokwerkers die daarmee aan de slag zijn. Men kijkt altijd naar de containervolumes, breakbulk valt niet zo op”, zegt Etienne De Vel, commercieel manager & director van Fednav in Antwerpen.

De Antwerpse lading wordt aangevuld met aanlopen in de Hamburg-Le Havre-range. Jaarlijks vervoert de staaldienst zo’n 1 miljoen ton waarvan de helft in Antwerpen geladen wordt. Het staal vertegenwoordigt maar 8% van het door de rederij vervoerde volume. De rest zijn uiteenlopende bulkgoederen.

Vlootuitbreiding

“De groep is schuldenvrij en heeft momenteel een investeringsprogramma lopen van 1 miljard dollar in zestien nieuwbouwschepen. Acht daarvan worden in langetermijncharter genomen en de acht overige zijn eigen financiering. Sinds 2012 hebben we al dertig nieuwe schepen in de vaart genomen. De gemiddelde leeftijd van de vloot bedraagt acht jaar, wat zeer jong is voor handysize-schepen”, besluit De Vel.

Koen Heinen