CLdN ro-ro plaatst extra garagedek op ‘Mazarine’

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De ‘Mazarine’ werd in 2009 gebouwd door de Duitse werf Flensbuger Schiffbau-Gesellschaft en heeft een vrachtcapaciteit van 2.907 lijnmeter. Het roroschip maakt deel uit van een reeks van zes. Die zes zijn niet allemaal identiek. Flensbuger Schiffbau voorzag de laatste twee schepen uit de reeks, de ‘Opaline’ en ‘Amandine’, nog voor de oplevering al van een extra garagedek zodat ze plaats bieden aan 3.923 lijnmeter aan vracht.

CLdN ro-ro maakt van het groot onderhoud dat de ‘Mazarine’ na tien jaar moet krijgen, gebruik om ook dat schip met een extra dek uit te rusten. Het 195 meter lange roroschip kwam eind augustus in Gdansk aan bij Remontowa Shiprepair Yard, waar de ombouw momenteel volop aan de gang is (tweede foto). Behalve de installatie van een extra dek heeft de Poolse scheepswerf vooral werk aan het herconfigureren van de toegangen voor trailers, containers op mafi en nieuwe wagens naar de verschillende vrachtdekken.

De ombouw van de ‘Mazarine’, die nog drie zusterschepen heeft die voor dezelfde ingreep in aanmerking komen, maakt deel uit van een capaciteitsuitbreidingsprogramma dat ook heel wat nieuwbouw omvat. Eerder deze maand nam CLdN nog de ‘Sixtine’ in de vaart op de Noordzee als derde nieuwe schip met een vrachtcapaciteit van 5.400 lijnmeter uit een reeks van zes.

Stefan Verberckmoes