Cash voor CMA CGM door verkoop terminalactiva aan China Merchants

Nieuws, Scheepvaart
Sven Josten

De beide bedrijven zijn al sinds 2001 medeaandeelhouders in de firma Terminal Link. In Antwerpen is Terminal Link aandeelhouder van de Antwerp Gateway terminal en heeft ze 10% van het kapitaal. Terminal Link is verder nog aandeelhouder in terminals in Frankrijk, Houston en Miami, Griekenland, Marokko, Malta, Côte d’Ivoire en Zuid-Korea. Flows contacteerde CMA CGM in Marseille. Daar wenste men geen commentaar te geven over het nieuws van Bloomberg, maar het werd ook niet formeel ontkend.

CMA Terminals

Sinds 2012 heeft CMA CGM een tweede filiaal voor terminalactiviteiten: CMA Terminals, dat 100% eigendom is. Hierin zitten ook de belangen van APL Terminals, die bij de overname eigendom werden van de Franse rederijgroep. Terminal Link en CMA Terminals zijn elkaar ongeveer waard qua jaarlijks behandelde teu: 2,8 miljoen voor Terminal Link en 2,6 miljoen voor CMA Terminals. Bij dit laatste filiaal gaat het over investeringen in een 32-tal terminals, waarbij ook nichemarkten zoals Frans Guyana, Oekraïne, Guadeloupe en Umm Qasr in Irak.

Achtergrond van de transactie

CMA CGM heeft traditioneel zeer goede banden met China. Het land is onder meer als scheepsbouwer steeds belangrijker geworden in de loop der jaren. Tijdens het bezoek van de Chinese eerste minister aan het hoofdkwartier van CMA CGM in 2015 was ook de Franse eerste minister aanwezig. Omdat CMA CGM op dit moment niet wil communiceren, is het onduidelijk welke vorm de deal zou kunnen aannemen. Misschien gaat het over een verandering in het aandeelhouderschap bij Terminal Link, waar CMA CGM nu 51% van de aandelen heeft en China Merchants group 49%. Maar het kan ook gaan over de overheveling van een deel van de terminalbelangen onder CMA Terminals naar Terminal Link. Een anonieme bron bij China Merchants Group zou gezegd hebben dat ze verschillende honderden miljoenen dollars ter beschikking hebben. Aan de kant van CMA CGM zou een verse cashinjectie de balans mooier doen ogen, na de grote uitgave die het concern heeft gedaan voor de overname van CEVA Logistics.

De beide bedrijven

CMA CGM is niet op de beurs genoteerd maar heeft wel obligaties uit staan. De waarde hiervan ging in stijgende lijn nadat het bericht bekend werd. CMA CGM is de derde grootste containerrederij, na Maersk en MSC en voor Cosco, dat eigendom is van de Chinese staat. China Merchants group is een groot conglomeraat met belangen in transport, bank en verzekering en immobiliën. Het is eigendom van de Chinese staat maar het hoofdkwartier is in Hong Kong. Het werd opgericht in 1872 tijdens de Qing dynastie. Een overname van terminalactiviteiten zou kaderen in het ‘One Belt, One Road’-initiatief van de Chinese president Xi Jinping.

Sven Josten