Amazon biedt partners douanedeclaratie aan

Nieuws, Scheepvaart
Philippe Van Dooren

INLT is een jonge ‘customs broker’ in Los Angeles en Philadelphia. Dat bedrijf ontwikkelde clouddiensten die Amerikaanse importeurs en kleine en middelgrote freightforwarders helpen bij de douanedeclaraties en andere administratieve invoerformaliteiten. In april 2018 kreeg ze de nodige vergunningen voor haar webdiensten. Hoeveel Amazon voor het bedrijf betaalt, is niet geweten.

Amazon kocht het bedrijf om zijn ‘merchants’ te helpen bij de invoer van hun goederen. In de onlinehandel haalt ze de meeste winst uit haar marktplaats, waarop derden hun producten verkopen. Amazon probeert deze merchants steeds hechter aan zich te binden door hen diensten aan te bieden op het gebied van transport, fulfilment en marketing. Door INLT te kopen wil ze hen ook helpen bij de import van de goederen die ze verkopen.

Dat is natuurlijk een streep door de rekening van de traditionele douandeclaranten met wie deze merchants momenteel werken. Amazon heeft immers maar liefst 49% in handen van de hele Amerikaanse e-commerce. De derde partijen zijn goed voor 58% van de omzet. Veel van de goederen die ze verkopen zijn overzeese import.

Ook de last mile domineren

Overigens bestelde Amazon enkele dagen geleden 100.000 elektrische bestelwagens bij een andere start-up, Rivian. Eerder dit jaar pompte de e-commercegigant 440 miljoen dollar in het bedrijf. De eerste exemplaren worden in 2021 geleverd en tegen 2030 moeten alle exemplaren zijn geleverd. Pittig detail: Rivian heeft tot op vandaag nog geen enkel voertuig geproduceerd en enkel drie prototypes voorgesteld.

CEO Jeff Bezos stelde deze aankoop voor als een stap in het plan om Amazon tegen 2040 CO2-neutraal te maken (tien jaar eerder dan vooropgesteld in het Klimaatakkoord van Parijs). Maar het is ook en vooral een strategische zet om voor de laatste kilometer minder afhankelijk te zijn van UPS, FedEx en US Post. Ter vergelijking: UPS heeft wereldwijd 130.000 bestelwagens en trucks in dienst. De vloot van Amazon zal dus even groot zijn.

Amazon neemt zich voor om geleidelijk aan over te schakelen op next-day- en same-day-leveringen. Dat zet een enorme druk op de logistieke keten en ook op die van de merchants. Insourcing van de pakjesleveringen kan een middel zijn om het tempo aan te kunnen en om de derde partijen aan zich te binden.

[[{“fid”:”20433″,”view_mode”:”full”,”fields”:{“format”:”full”,”field_image_copyright[und][0][value]”:”Amazon”,”field_image_caption[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”field_deltas”:{“1”:{“format”:”full”,”field_image_copyright[und][0][value]”:”Amazon”,”field_image_caption[und][0][value]”:””}},”link_text”:null,”attributes”:{“class”:”media-element file-full”,”data-delta”:”1″}}]]

Philippe Van Dooren