Acquisitie CEVA duwt groepsresultaat CMA CGM dieper in het rood

Nieuws, Scheepvaart
Koen Heinen

De groepsomzet over de eerste zes maanden van dit jaar steeg naar 15,1 miljard dollar tegenover 11,1 miljard dollar in dezelfde periode vorig jaar. De scheepvaartactiviteiten vertegenwoordigden met 11,4 miljard het leeuwendeel. De logistiekactiviteiten droegen bijna 3,8 miljard euro bij.

De ebitda (winst voor aftrek van belastingen, afschrijvingen en waardevermindering) steeg van 431,4 miljoen dollar in 2018 tot 1,733 miljard dollar in het eerste semester van dit jaar. Het nettoverlies over het eerste semester steeg van 34,4 miljoen dollar vorig jaar tot 153,7 miljoen dollar in de eerste zes maanden dit jaar.

Containershipping

De containerscheepvaart groeide in het tweede kwartaal zowel qua volumes als qua winstgevendheid. CMA CGM vervoerde 6,6% meer containers in vergelijking met het tweede kwartaal van 2018 en 6,8% meer vergeleken met het eerste kwartaal van dit jaar. In totaal ging het om 5,52 miljoen teu. De omzet uit deze activiteiten bedroeg 6 miljard dollar (+4,6%) en de nettowinst 2,3 miljoen dollar.

De vloot groeide van 509 schepen in het tweede kwartaal van 2018 tot 528 eenheden in het tweede kwartaal van dit jaar. De totale capaciteit bedraagt 2,76 miljoen teu.

De groei van de scheepvaartactiviteiten is volgens de groep het gevolg van de sterke groei van de intraregionale lijnen en de lijnen van en naar de VS. Het gaat om CNC, Mercosul, ANL en Containerships.

Logistiek

De logistiekactiviteiten waren goed voor een omzet van 3,7 miljard dollar in de eerste zes maanden van dit jaar tegenover 280,4 miljoen dollar vorig jaar. Na de overname van CEVA Logistics consolideerde CMA CGM de managementteams en ondersteunende diensten van beide groepen binnen een nieuw operations centre in Marseille, dat op 25 juni zijn deuren opende. De integratie van CEVA Logistics verloopt volgens het strategische plan.

Vooruitzicht

In een onzekere geopolitieke context blijft CMA CGM zich toespitsen op operationele efficiëntie, kostcontrole en wil het de industriële activiteiten en merken rationaliseren. De overname van CEVA Logistics moet de groep geleidelijk aan toelaten om te profiteren van een minder volatiele en meer gediversifieerde omgeving dan de maritieme sector. Dankzij de aangehouden inspanningen verwacht de groep een betere tweede helft van het jaar.

Koen Heinen