Zeebrugge profiteert van nieuwe CMA CGM-dienst op Zuid-Amerika

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Op 15 september zal CMA CGM met het schip ‘CMA CGM Fort Ste Marie’ van 2.260 teu (foto) een eerste afvaart bieden uit de Noord-Braziliaanse haven Vila do Conde van de nieuwe ‘UK Express’-dienst tussen Brazilië en Noord-Europa. Het wordt een wekelijkse containerdienst vanuit Vila do Conde en Fortaleza naar London-Gateway en Rotterdam (Uniport). Na de aanloop van Rotterdam zullen de schepen rechtstreeks terugkeren naar Vila do Conde.

CMA CGM heeft tussen Noord-Europa en het Amazonegebied al een wekelijkse North Europe French Guiana Service (NEFGUI) met Marfret, die het ganse jaar door verzekerd wordt met zes schepen van 1.691 tot 2.357 teu. De ‘UK Express’ komt er nu bij omdat de seizoensgebonden export van fruit naar Noord-Europa op gang komt. Het gaat vooral om meloenen, maar ook om mango’s en druiven, die uiteraard in reefercontainers vervoerd worden.

BNFW

De reefercontainers die daarvoor nodig zijn, blijken vooral in Noord-Europa te staan. Omdat het exportseizoen van de Nieuw-Zeelandse kiwi’s in het najaar stopt, halveert CMA CGM de frequentie van de Panama Direct Service tussen Noord-Europa en Oceanië. Heel wat reeferboxen die bij Belgian New Fruit Wharf (BNFW) in Zeebrugge de komende weken gelost worden, zullen er opgepikt worden voor repositionering naar Noord-Brazilië.

De ‘CMA CGM Fort Ste Marie’, die zopas in de NEFWI-dienst (North Europe French West Indies Service) naar de Franse Antillen en Centraal-Amerika werd vervangen door de 3.504 teu grote nieuwbouw ‘CMA CGM Fort Fleur d’Epée’ en die ook de eerste afvaart van de ‘UK Express’-dienst zal verzorgen, wordt morgen in Zeebrugge verwacht om er lege reefercontainers te komen laden. De ‘CMA CGM Fort Fleur d’Epée’ komt later deze week op maidentrip bij CSP Terminal in Zeebrugge.

Tweede aanloop

Op 16 september is het de beurt aan het containerschip ‘HSL Nike’ van 2.566 teu, dat CMA CGM speciaal voor de nieuwe seizoensdienst heeft ingehuurd. Op 23 september is het dan de beurt aan de ‘Bomar Calais’ van 2.566 teu, die op 10 september Zeebrugge zal aanlopen voor de PAD-dienst en daarna een tweede aanloop zal verrichten voor het oppikken van lege containers.

CMA CGM startte de seizoensgebonden extra dienst op Noord-Brazilië voor de eerste keer in 2017 onder de naam North Brazil Express (NBX). Dit jaar wordt de dienst zoals vorig jaar als ‘UK Express’ in de markt gezet. Verwacht wordt dat de tijdelijke dienst in januari of februari weer opgeheven zal worden.

Stefan Verberckmoes