Topman Suezkanaal vaart mee met recordschip van MSC

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De voorzitter van de Suez Canal Authority, admiraal Mohab Mameesh, ging aan boord van de ‘MSC Gülsün’ om kapitein Somma Lauro en zijn bemanning met een bloemetje te verwelkomen en daarna mee te varen. Het containerschip werd gebouwd door de Zuid-Koreaanse scheepswerf Samsung Heavy Industries en is op maidentrip van de Far East naar Europa. Het schip heeft containers aan boord uit Xingang, Qingdao, Kwangyang, Ningbo, Shanghai, Yantian en Tanjung Pelepas.

Maximumbreedte

In tegenstelling tot andere megamaxschepen met een lengte van 400 meter, is de ‘MSC Gülsün’ 61,4 meter breed. Dat komt erg dicht bij de maximumbreedte van 62,1 meter voor een Sueztransit. Deze nieuwbouw kan als eerste megamax ter wereld bovendeks 24 rijen containers laden. Op de reeds in de vaart zijnde 59 meter brede megamaxen, zijn dat 23 rijen containers.

Volgens het Suezkanaal heeft het nieuwe recordschip een capaciteit van 23.756 teu. Dat cijfer is gebaseerd op een lading waarbij de containers bovendeks dertien hoog gestapeld worden. MSC heeft het schip in de vlootlijst opgenomen met een capaciteit van 22.960 teu, wat gebaseerd is op twaalf lagen. Momenteel heeft de nieuwbouw 19.574 teu aan boord, wat overigens de grootste containerlading ooit op een afvaart is.

Naar Antwerpen

De Zwitserse rederij hanteert wel het cijfer 23.656 teu voor de door Daewoo gebouwde megamax ‘MSC Mina’, die ook aan de maidentrip van het Verre Oosten naar Europa bezig is. Deze nieuwbouw wordt op 29 augustus in Suez verwacht. Deze eerste twee schepen uit een reeks van elf varen in de AE10/Silk Service van het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk en MSC, waarvoor ook de meeste andere zusterschepen bestemd lijken.

De ‘MSC Isabella’ van 23.656 teu zal de maidentrip volgens de vaarschema’s van 2M voor de AE2/Swan Service maken, die ook Antwerpen aanloopt. Deze containerreus wordt daarom een recordschip voor de Scheldehaven, waar het op 10 oktober bij MSC PSA European Terminal (MPET) verwacht wordt.

Stefan Verberckmoes