Hogere volumes en winst voor terminalactiviteiten Cosco Shipping

Nieuws, Scheepvaart
Koen Heinen

Het containervolume op de terminals waarin Cosco Shipping Ports een controlerende meerderheid heeft, steeg met 14,6% tot bijna 12,5 miljoen teu. De terminals waarin het een minderheidsbelang heeft, noteerden een volumestijging met 3,2% tot ruim 47,3 miljoen teu.

De volumegroei zorgde voor een omzetstijging met 4,5% tot bijna 518 miljoen dollar. De nettowinst steeg met 4,4% tot 176,4 miljoen dollar. 

De overzeese terminals behandelden in het eerste semester bijna 13,8 miljoen teu, een stijging met 13,2%. De volumestijging wordt onder meer verklaard door de toenemende aanlopen van de Ocean Alliance en THE Alliance op de Piraeus Container Terminal, die daardoor bijna 24% meer containers behandelde.

De terminals in China zagen hun containervolume met 3,3% groeien tot ruim 46 miljoen teu of 77% van het totale volume.

Terminalnetwerk

De Chinese havengroep heeft zijn terminalnetwerk de voorbije jaren zowel langs de route van het ‘Belt and Road Initiative’ als overzee uitgebreid. Zo werd de groep meerderheidsaandeelhouder in Cosco Shipping Ports (Spanje) en in CSP Zeebrugge. Op het thuisfront verwierf de groep Nantong Tonghai Port en Wuhan CSP Terminal. In de eerste helft van dit jaar werd de overname van een belang van 60% in Terminales Portuarios Chancay in Zuid-Amerika afgerond. Die terminal moet een belangrijke gateway voor de regio worden.

De winst van de terminals waarin de groep een controlerende meerderheid heeft, liep in het eerste semester terug met 11,6% tot 37 miljoen dollar. De belangrijkste bijdrage aan de winst leverde de Piraeus Container Terminal. De Griekse terminal zag zijn winst met 11,7% stijgen.

De terminals waarin de groep een minderheidsbelang heeft – waaronder Antwerp Gateway Terminal (20%) – boekten een winststijging met 8,4% tot 166,5 miljoen dollar.

Koen Heinen