Complexe ingreep maakt te kleine kranen Eurogate langer en hoger

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Hoewel de vier kranen in kwestie destijds door de Chinese kranenfabrikant ZPMC werden geleverd, is het de Cargotecdochter Kalmar die de klus mag klaren. De werken starten in het eerste kwartaal van volgend jaar en moeten in het tweede kwartaal van 2021 klaar zijn.

Kalmar heeft al ruime ervaring met het aanpassen van kranen en deed dat vorig jaar onder andere al bij Antwerp Gateway. Bij Eurogate in Tanger zullen vier kranen met elf meter worden verhoogd. Dat is nodig opdat de nieuwste generatie containerschepen, zoals de ‘MSC Gülsün’ van 23.756 teu die net in Europa gearriveerd is, de containers bovendeks in ideale omstandigheden dertien hoog kan stapelen.

24 rijen

Omdat schepen als de ‘MSC Gülsün’ bovendeks 24 rijen containers in de breedte laden, wil Eurogate dat de vier kranen in Tanger een reikwijdte van 25 rijen krijgen. De giek van de portaalkranen zal daarom met zes meter worden verlengd. Het gaat om een technisch complexe ingreep, waarvoor de horizontale arm van de kraan gedemonteerd moeten worden (foto).

De vele aanpassingen van bestaande kranen maken duidelijk dat de schaalvergroting in de lijnvaart sneller is gegaan dan sommige terminals verwacht hadden. Dat werd ook gisteren in Bremerhaven duidelijk, waar de kranen van de MSC Gate Terminal – een joint venture van Eurogate met MSC’s terminaldochter TIL – net niet breed genoeg zijn om aan de 24ste rij containers op de ‘MSC Gülsün’ te geraken.

Hub

Volgens Andrea Cerva, CEO van Eurogate Tanger, is het project om de kranen te laten aanpassen voor megamaxschepen de grootste investering voor de terminal sinds de start van de laad- en losoperaties in 2008.

De Marokkaanse haven Tanger is een belangrijke hub in het Middellandse Zeegebied en telt meerdere grote terminals. Die van Eurogate heeft een kaailengte van 812 meter en een waterdiepte van achttien meter. De belangrijkste klanten van deze containerkade zijn momenteel Hapag-Lloyd en CMA CGM. De grootste schepen die er regelmatig afmeren, zijn de tien schepen van 13.169 tot 13.870 teu uit de MD1-dienst van THE Alliance tussen de Far East en de Med. De aangrenzende terminal van APMT behandelt al zeer regelmatig schepen van 20.000 teu van Maersk en MSC.

Stefan Verberckmoes