CMA CGM zweert Arctische route af in marge G7-top

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De topman van CMA CGM, Rodolphe Saadé, werd vorige vrijdag samen met de leiders van een aantal andere Franse rederijen op het Elyséepaleis ontvangen door de Franse president Emmanuel Macron. Saadé lichtte er zijn beslissing toe om zijn schepen niet langs de Noordelijke Zeeroute te laten varen. “Het is een moedige keuze om het Arctisch Gebied te beschermen.” De reder verwees niet alleen naar de biodiversiteit van het gebied, maar ook naar de rol die de regio heeft in het aansturen van stromingen.

Door de opwarming van het klimaat wordt het elk jaar wat langer mogelijk om via de Siberische kust van Azië naar Europa te varen. Die route is veel korter dan die van Suez en levert de carriers een tijdsvoordeel van een tiental dagen op. Tot nu toe stuurde Maersk als enige eenmalig een containerschip langs de Noordelijke Zeeroute, die wel al vaker gebruikt werd door schepen met projectlading.

Snelheidsbeperking

Emmanuel Macron, die deze week gastheer is voor de G7-top in Biarritz, heeft andere rederijen opgeroepen om het voorbeeld van CMA CGM te volgen. Bij zijn aankomst in Biarritz zei hij tijdens een officiële verklaring dat Frankrijk opnieuw het voorstel op tafel zal leggen om alle schepen wereldwijd trager te laten varen. “Het is de meest efficiënte manier om de uitstoot van CO2 door de scheepvaart te verminderen.”

Volgens een studie verbruiken schepen die 12% minder snel varen, 27% minder brandstof, waardoor ook de emissies gevoelig afnemen. Frankrijk heeft het voorstel al in april vorig jaar bij de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) ingediend, maar stootte daar op weerstand van verschillende landen waaronder Denemarken en Japan.

Stefan Verberckmoes