Plots tekort aan megamaxschepen bij 2M

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De nieuwe ‘MSC Gülsün’ (23.000 teu) vertrekt begin volgende week op maidentrip voor de AE10/Silk Service tussen het Verre Oosten en Noord-Europa van de 2M-partners Maersk en MSC. Eind deze maand zal ook de ‘MSC Mina’ van 23.000 teu de vloot van deze dienst vervoegen.

Voor de afvaart van medio juli hebben Maersk en MSC echter geen megamaxtonnage van 18.340 tot 20.568 teu voorhanden. In een mededeling aan de klanten geeft Maersk toe geen Triple E-schip (foto) beschikbaar te hebben. Daarom besloot de Deense rederij om de ‘Susan Maersk’ van 9.640 teu en de gehuurde ‘Seroja Enam’ van 8.540 teu gelijktijdig ‘in tandem’ een rondreis tussen de Far East en Europa te laten maken. “Die twee schepen bieden samen een capaciteit die vergelijkbaar is met die van een megamax”, legt Maersk uit.

Scrubber

De reden voor het tekort aan megamaxschepen bij 2M is het feit dat er in juli vijf tegelijk in het droogdok liggen. In vier gevallen gaat het niet om gewone droogdoksessies van een paar weken, maar zijn de grote containerschepen acht weken niet beschikbaar omdat er een scrubber wordt geïnstalleerd, die zwaveldeeltjes uit de uitlaatgassen kan wassen.

Het is opmerkelijk dat Maersk en MSC hun best doen om hun capaciteit met extra kleine schepen op peil te houden, terwijl THE Alliance deze maand juist vier afvaarten annuleert omwille van het verwachte zwakke ladingaanbod. Ook de Ocean Alliance kondigde al aan om in juli en augustus telkens twee afvaarten af te gelassen.

HMM

Tussen nu en maart volgend jaar zal MSC de vloot wel aanvullen met elf nieuwe schepen van 23.000 teu en nog drie van 14.272 teu. De 2M-partners zullen volgend jaar ook tonnage moeten afgeven. In het kader van de samenwerking met Hyundai Merchant Marine (HMM) op de oost-westroutes, namen Maersk en MSC in april 2017 drie schepen van 13.092 teu en zes van 10.081 teu voor een periode van drie jaar in charter. Die overeenkomst loopt af wanneer HMM per 1 april 2020 een volwaardig lid van THE Alliance wordt.

Stefan Verberckmoes