Mooie resultaten Kuehne + Nagel op conto zeevracht en landtransport

Nieuws, Scheepvaart
Sven Josten

De IFRS 16-regels (International Financial Reporting Standards) verandert de waardering van leasingrechten en -plichten volledig. Vanaf dit jaar moeten de leasenemers de bedragen van langetermijnleasing in hun boeken bij de schuldenlast voegen. Daarom is de gerapporteerde ebitda (earnings before interest, taxes, depreciation and amortisation) niet meer vergelijkbaar en moet de stijging met 42,9% van de ebitda in die context worden beoordeeld.

Omzetstijging

Relevanter is de nettostijging van de omzet, die 5,3% bedroeg. Het bedrijf geeft aan dat dit vooral op het conto van de zeevracht en de landtransporten komt. Voor zeevracht wordt aangegeven dat er gefocust werd op klantenservice en op efficiënte kostenbeheersing. In de contractlogistiek werd de herstructurering verdergezet en geeft Kuehne + Nagel aan nieuwe klanten te hebben gemaakt in de farmalogistiek en de e-commerce.

Luchtvracht

Het bedrijf stelt dat het voor de transporten over land een nettogroei van 3,3% heeft kunnen neerzetten. Dit resultaat gaat in tegen de algemeen dalende trend, die vooral vanaf het tweede kwartaal van 2019 merkbaar werd. Maar voor de luchtvracht werd een negatieve groei van 5,8% genoteerd. Men klokte hier af op 813.000 ton.

Zeevracht

De zeevrachtactiviteiten tekenden voor 4,5% groei in volume terwijl de algemene markt volgens het Zwitserse bedrijf maar 2,5% steeg. Met bijna 2,4 miljoen teu deed het bedrijf 103.000 teu beter dan de vergelijkbare periode van 2018.

Nabije toekomst

Detlef Trefzger, CEO van Kuehne + Nagel, stelt dat voor de nabije toekomst verder werk zal worden gemaakt van de herstructurering van de contractlogistiek. In de luchtvrachtsector zal gemikt worden op verdere kostenefficiëntie, toepassing van technologie en klantenservice. Op die manier wil men het hoofd bieden aan een marktsituatie met vele uitdagingen.

Sven Josten