Containers tillen North Sea Port voorbij Le Havre

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus

In het eerste halfjaar boekte North Sea Port een totale maritieme goederenoverslag van 36,6 miljoen ton, het beste semester ooit. “De groei met 2% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2018 lag in de lijn van de verwachtingen en de begroting”, zegt gedelegeerd bestuurder Daan Schalck.

In deze echte bulkhaven – bulk is er goed voor driekwart van de maritieme goederenoverslag – situeerde de groei zich in het segment van de droge bulk. Die ging met 9% vooruit tot 17,5 miljoen ton. De groei liet zich vooral zien in de sterke bouwmarkt (zand) en ijzererts. De vloeibare bulk daarentegen daalde met 4% tot 10,4 miljoen ton, na vorig jaar een stevige stijging in voornamelijk petroleumbrandstoffen en energiegassen.

Meer containers, minder stukgoed en roro

De containeroverslag nam met maar liefst 81% of 550.000 ton toe tot 1,2 miljoen ton. Een aantal bedrijven in North Sea Port wist de laatste twee jaar nieuwe (lijn)diensten aan te trekken, wat zich in de groeiende overslagcijfers laat zien. Onder meer op de Interface Terminal Gent (foto) is er heel wat containerbeweging.

De toename in de containers was in spiegelbeeld deels verantwoordelijk voor een daling met 10% van het stukgoed tot 5,6 miljoen ton. “Steeds vaker wordt ervoor gekozen om goederen per container te vervoeren, zoals in de voedingssector. Hierdoor neemt het aandeel stukgoed af. Ook de maritieme overslag van roro ging er met 11% op achteruit tot een totaal van 1,7 miljoen ton”, zegt Schalk.

Le Havre in het vizier

North Sea Port is voorzichtig positief voor de tweede jaarhelft. CEO Jan Lagasse spreekt van een verwacht volume van 72 miljoen ton. Daarmee zou North Sea Port voorbij Le Havre (70,3 miljoen ton in 2018) gaan.

Roel Jacobus