CMA CGM start fruitlijn van nieuwe terminal Costa Rica naar Duinkerke

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus

Donderdag meerde containerschip ‘Domingo’ – 257 meter lang met een deadweight van 51.087 ton – aan bij de Moin Container Terminal (foto) bij Puerto Limon in Costa Rica. Dat meldt het persagentschap Belga. Dat is een gloednieuwe locatie van APM Terminals. Dit is het eerste schip op een nieuwe wekelijkse aanloop tussen het Centraal-Amerikaanse fruitland en het Noord-Franse Duinkerke. Volgens commercieel directeur van de terminal Carlos Fuentes zal het schip morgen zaterdag koelcontainers met voornamelijk ananas voor de Europese markt laden.

Het akkoord voor deze nieuwe lijn van CMA CGM werd in juni gesloten tijdens een bezoek van een Duinkerkse delegatie aan Costa Rica. Met deze connectie versterkt Duinkerke zijn positie van grootste Franse haven voor wat de aanvoer van fruit en groenten in containers betreft. Jaarlijks verzet de Frans-Vlaamse haven twee miljoen ton van dit soort cargo.

Nieuwe terminal op kunstmatig schiereiland

Sinds half juni biedt ook MSC vanuit Antwerpen een rechtstreekse lijn aan met de nieuwe terminal Moin nabij Puerto Límon aan de Atlantische Kust. De ‘MSC Katya R’ van 4.112 teu was goed voor de recordaanloop in deze nieuwe infrastructuur en bedient na Antwerpen ook Rotterdam en Bremerhaven. De overvaart duurt twaalf dagen.

De Deense groep APM opende de Moin Container Terminal in februari van dit jaar. Ze is gebouwd op een kunstmatig aangelegd schiereiland met de ambitie van de meest efficiënte en milieuvriendelijke terminal van Latijns-Amerika te zijn. Het terrein van 80 hectare beschikt over 650 meter kaaimuur met een diepte van 14,5 meter. Met zes Super-Post Panamaxkranen kunnen schepen tot 8.500 teu geladen worden. Op de terminal, die 365 dagen per jaar 24/7 operationeel is, rijden 29 elektrische containerkranen.

Bananen en ananas

Costa Rica exporteert voornamelijk bananen (16% van de totale export van het land in 2017). Maar er worden ook ananas, koffie, maniok, meloen en pastinaak verscheept. Volgens het Procomer, het lokale agentschap voor exportpromotie, gaan de producten voornamelijk naar Noord-Amerika (48%) en de Europese Unie (43%).

Roel Jacobus