Antwerp Gateway verliest grote loop van CMA CGM

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De FAL1- en FAL3-diensten zijn twee van de zeven loops die de Ocean Alliance tussen het Verre Oosten en Noord-Europa aanbiedt. CMA CGM levert alle schepen voor beide diensten. De grootste schepen van 16.020 tot 20.954 teu varen in de FAL1, terwijl de FAL3 verzekerd worden door schepen van 13.800 teu en een aantal verlengde en verhoogde schepen van de Singaporese dochter APL van 17.292 teu (foto).

Medio juli gaat CMA CGM wat aanlopen tussen beide diensten ruilen. De grootste schepen uit de FAL1 zullen niet langer Duinkerke, Le Havre, Marsaxlokk (Malta) en Jebel Ali aanlopen. De rechtstreekse bediening van Duinkerke, Marsaxlokk en Jebel Ali wordt overgenomen door de schepen van 13.830 tot 17.722 teu uit de FAL3 Service, die al een stop in Le Havre heeft. Andersom geldt dat de eastbound aanloop van Algeciras van de FAL3 naar de FAL1 verhuist.

Antwerp Gateway

De wissels gaan gepaard met nog wat andere wijzigingen. De FAL3-dienst zal voortaan niet langer de Vietnamese haven Cai Mep aanlopen. Antwerp Gateway verliest de wekelijkse aanloop omdat het nabijgelegen Duinkerke erbij komt. De laatste aanlopen in Cai Mep en Antwerpen zijn gepland met de ‘APL Changi’ (17.292 teu) op respectievelijk 17 juli en 18 augustus.

Ook de Chinese haven van Nansha verliest de FAL3-dienst, terwijl de FAL1 voortaan Xiamen links laat liggen. De FAL3-rotatie krijgt er dan wel een eastbound stop in Jeddah bij. Ook Le Havre verliest een wekelijkse aanloop omdat die Normandische haven de FAL3 behoudt, maar de grotere FAL1 verliest.

De Ocean Alliance zal na de wijziging van de FAL3-dienst Antwerpen blijven aanlopen met twee van de zeven grote Verre Oostendiensten. Het gaat om de AEU3 Service van Cosco Shipping Lines met schepen van 19.273 tot 21.237 teu en de eerder dit jaar gestarte China Europe Shuttle van Evergreen met tonnage van 13.808 tot 14.424 teu. Twee andere loops met schepen van OOCL en Cosco Shipping Lines lopen Zeebrugge aan.

Oorlogsrisicotoeslag

De wissel houdt in dat CMA CGM de grootste schepen uit de vloot niet langer de Arabische Golf laat invaren tot Jebel Ali (Dubai). Voor transporten van en naar Oman, de Verenigde Arabische Emiraten, Qatar, Bahrein, Saudie-Arabië (Dammam en Jubail), Koeweit en Irak voert CMA CGM overigens een ‘War Risk Surcharge’ in.

De oorlogsrisicotoeslag bedraagt 36 dollar per teu en moet vanaf 5 juli bovenop de gewone zeevracht betaald worden. Voor transporten tussen de Verenigde Staten of China en de Arabische Golf, zal de toeslag pas op 1 augustus van kracht worden. CMA CGM zegt dat de toeslag nodig is om de hogere verzekeringskosten voor de schepen te dekken. Na de recente incidenten in de Straat van Hormoez werden de verzekeringspremies daar verhoogd.

Stefan Verberckmoes