Slopen Russische duikboot primeur voor Galloo Gent

Nieuws, Scheepvaart
Jean-Louis Vandevoorde

De ‘B-143 Foxtrot’ was daar sinds 1996 een blikvanger van het maritiem themapark Seafront. Voor de tocht naar Gent waren speciale maatregelen getroffen, met twee slepers en twee zeeloodsen om over een veilig en vlot verloop te zorgen.

Asbest

Galloo Gent trok de onderzeeër uit voorzorg onmiddellijk op zijn sloophelling (foto). Naast de drie fors grotere en hogere Franse oorlogsbodems en het vroegere baggerschip die bij Galloo aan de kant liggen voor ontmanteling, valt de duikboot daar ondanks zijn lengte van ruim 91 meter bijna niet op.

“De toestand van de duikboot is niet optimaal”, geeft Peter Wyntin, die bij Galloo Gent verantwoordelijk is voor scheepsrecyclage, als uitleg.

Dat is ook de reden waarom Galloo de recyclage van de Foxtrot niet zal laten aanslepen. Dat betekent dan weer niet dat de klus snel geklaard zal worden. Wyntin verwacht dat de gecontroleerde sloop van het schip tegen eind dit jaar rond zal zijn. Eerst moet Galloo alle asbest aan boord weghalen. Die saneringsoperatie moet met de nodige zorg gebeuren en zal wat tijd vergen. De sloop zal Galloo om en bij de 1.500 ton schroot opleveren.

Lange weg

Voor het Gentse bedrijf is het de eerste keer dat het een onderzeeër mag verschroten, maar qua werkwijze zijn er geen noemenswaardige verschillen met het slopen van schepen, geeft Wyntin nog aan.

Wat hem wel zal bijblijven, is de lange administratieve weg die diende afgelegd om de duikboot in Gent te krijgen. “Er kwamen enorm veel certificaten en vergunningen bij kijken en iedereen moest zijn zeg doen en zijn zegen geven. Op vergaderingen zaten soms meer dan dertig mensen rond de tafel.”

Dat de duikboot in Gent onder de sloophamer verdwijnt, is geen verrassing. Galloo Gent is een van de (niet zo talrijke) sloopwerven die op de Europese ‘white list’ staan van installaties die voldoen aan de strenge normen voor een milieuvriendelijke, sociaal verantwoorde en veilige afbraak van schepen. De vestiging in Gent doet voor de West-Vlaamse recyclagegroep ook dienst als maritieme terminal voor de overzeese export van schroot.

Jean-Louis Vandevoorde