Oorlogsbom van 1.000 kilogram in Scheldemonding

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus

Dit voorjaar hield de Nederlandse Marine een uitgebreid bodemonderzoek in haar kustwateren, op zoek naar de overboord geslagen containers van de ‘MSC Zoe’. Die had op 2 januari in zwaar weer bijna 300 containers verloren. “Het ingehuurde sondageschip ontdekte zodanig veel ‘contacten’ (onontplofte springtuigen, n.v.d.r.) dat we de mijnenjagersvloot van de Navo inschakelden om ze op te ruimen”, zegt luitenant-ter-zee eerste klasse Olivier Vogels.

Deze actie wordt woensdag in de verf gezet met een persmoment op zee. De Belgische mijnenjager ‘M917 Crocus’ gaat met drie Nederlandse schepen een zware vliegtuigbom van 1.000 kilogram uit de Tweede Wereldoorlog laten ontploffen. “Het tuig ligt 12 meter diep op een 15-tal km voor de kust van Vlissingen, op een plaats waar bij normale omstandigheden geen schepen in de buurt komen. Er zal woensdag dus ook geen hinder voor de scheepvaart zijn”, zegt Olivier Vogels.

Straat van Hormuz

Het springtuig wordt opgeruimd voor een absolute veiligheid van de toegangsroute tot de havens van Antwerpen en Gent. “Het Kanaal en de Noordzee, juist voor onze kust, kent dagelijks meer dan 1.000 scheepsbewegingen en is een van de drukst bevaren zeeroutes ter wereld. Zowat 85% van alle goederen die België bereiken, komen via de zee. Daarom werken de Belgische en Nederlandse Marines sinds jaar en dag samen om de belangrijke toegangsroutes vrij te houden van alle mogelijke springtuigen die daar nog frequent worden aangetroffen”, stelt Defensie.

Dat scheepvaart in nauwe doorgangen enorm kwetsbaar is, benadrukt Defensie met een verwijzing naar de recente incidenten in de Straat van Hormuz. In deze passage waar driekwart van de mondiale oliebevoorrading heen moet, vlogen op 13 juni twee olietankers in brand. Dit zou veroorzaakt zijn door een eventuele torpedoaanval of door het plaatsen van een magnetische ‘limpetmijn’.

Roel Jacobus