DEME zet nieuwste sleephopperzuiger in bij bouw Nieuwe Sluis Terneuzen

Nieuws, Scheepvaart
Koen Heinen

De ‘Bonny River’ werd in 2016 besteld bij het Nederlandse IHC maar werd gebouwd op de werf van Cosco in China. Het combineert een grote transportcapaciteit met een kleine diepgang. De capaciteit bedraagt 15.000 m³. Het kan tot op een diepte van 100 meter en in zeer harde bodem baggeren.

Ecologisch

Het gesloten recirculatiesysteem zorgt voor een minimale vertroebeling van het zeewater, wat belangrijk is in ecologisch kwetsbare gebieden. De ‘Bonny River’, genoemd naar een rivier in Nigeria, is uitgerust met een dual fuel motor (diesel/lng). Bovendien zorgt de hydrodynamische vorm van de romp voor een aanzienlijk lager brandstofverbruik. Door het dynamische positioneringssysteem aan boord kan het uiterst precies manoeuvreren. Omwille van de ecologische innovaties aan boord kreeg het schip een ‘Green Passport’ en een ‘Clean Design’ notering. De doop van het schip vindt in het najaar plaats maar eerst moet het al zijn nut bewijzen.

Nederland en België

De ‘Bonny River’ kan meteen aan de slag in Vlissingen waar het ongeveer 300.000 m3 zand gaat winnen voor de bouw van het plateau voor de Nieuwe Sluis Terneuzen. De werken worden gecombineerd met verdiepingswerken in de buitenhaven van Terneuzen. Later zet het schip koers naar de Noordzee waar het zowat 45 kilometer sleuven gaat opvullen voor de hoogspanningskabels van het Modular Offshore Grid, het ‘stopcontact’ op zee voor de windmolenparken.

Verdere vlootuitbreiding

DEME heeft momenteel nog drie andere schepen in aanbouw. Het gaat om de ‘Spartacus’, de krachtigste cutterzuiger ter wereld, en de sleephopperzuigers ‘Meuse River’ en ‘River Thames’.

Koen Heinen