OOCL start twee diensten vanuit Antwerpen naar India

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

OOCL’s nieuwe IP1 Service is een bestaande dienst van het rederstrio MSC, CMA CGM en Hapag-Lloyd, waarop onder andere ONE en Cosco Shipping Lines al slots kopen. Er worden acht schepen van 8.400 tot 9.600 teu ingezet die geleverd worden door MSC (5), CMA CGM (2) en Hapag-Lloyd. Omdat MSC de grootste carrier binnen deze samenwerking is, wordt deze IPAK Service in Antwerpen behandeld door MSC PSA European Terminal (MPET) aan het Deurganckdok.

Bestemmingen

OOCL zal op deze dienst naar de Rode Zee en India/Pakistan mogen bijladen in alle aanloophavens. In Europa zijn dat achtereenvolgens Southampton, Rotterdam, Antwerpen, Londen en Le Havre. De bestemmingen zijn King Abdullah, Djibouti, Karachi, Nhava Sheva (Mumbai), Hazira en Mundra. Op de terugweg naar Noord-Europa wordt nog gestopt in King Abdullah, Gioia Tauro en Tanger.

De nieuwe IP2 Service van OOCL naar het Midden-Oosten en het Indische subcontinent is een dienst waarvoor zusterrederij Cosco Shipping Lines het 9.580 teu grote schip ‘Xin Hong Kong’ (foto) levert. De andere boten voor deze IOS of EPIC 2 Service worden geleverd door Hapag-Lloyd (4) en CMA CGM (3). De Antwerpse terminal voor deze Indiadienst is de Noordzeeterminal van PSA (Kaai 913).

Eerste afvaart

De eerste afvaart van de IP2-dienst wordt die van de ‘APL Chongqing’ op 2 juni uit Jebel Ali. OOCL zal Jebel Ali gebruiken als hub voor aansluiting met regionale diensten. Na Jebel Ali wordt koers gezet naar Karachi, Nhava Sheva en Mundra. Vervolgens gaat het via Jeddah en Tanger naar de Noord-Europese aanloophavens Rotterdam, Hamburg, Londen, Antwerpen en Le Havre.

De eerste eastbound afvaart uit Antwerpen voor de IP2-dienst wordt hetzelfde schip ‘APL Chongqing’ op 7 juli. De eerste Antwerpse afvaart van de IP1 dienst richting India wordt die van de ‘MSC Tomoko’, die op 5 juli bij MPET verwacht wordt.

Stefan Verberckmoes