Maersk nieuwe klant van Antwerp Container Terminal

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De wekelijkse dienst van Maersk wordt de derde deepseadienst voor de ACOT van SEA-invest. De terminal aan het vroegere Delwaidedok behandelt nu al de wekelijkse trans-Atlantische dienst van Independent Container Line (ICL) en de gezamenlijke WEWA/Euraf 5 Service van Nile Dutch en CMA CGM op West- en Centraal-Afrika.

Vanaf 6 juni komt daar de dienst bij die Maersk en haar Duitse dochter Hamburg Süd onder de merknamen CLX en SAWC1 beginnen naar Colombia, Panama, Chili en Peru. In die nieuwe lijndienst zullen schepen van 4.500 teu worden ingezet, waarop ook Hapag-Lloyd slots zal kopen.

Reefercontainers

Het gaat om tonnage met een groot aantal aansluitingen voor reefercontainers, wat ook nodig is voor een dienst die havens als San Antonio, San Vicente, Balboa, Manzanillo (Panama) en de Colombiaanse fruithaven Santa Marta rechtstreeks met Antwerpen als eerste Europese loshaven zal verbinden.

De nieuwe CLX/SAWC1 Service vervangt de Colombia Express Service tussen Santa Marta, Portsmouth, Antwerpen en Hamburg, die met kleinere schepen van 2.500 teu wordt verzorgd. In Antwerpen wordt die containerdienst door Belgian New Fruit Wharf (BNFW) aan het Albertdok behandeld.

Barge

Voor de grotere CLX/SAWC wordt ACOT de Antwerpse terminal omdat daar met portaalkranen gewerkt wordt. Johan Claes bevestigt dat geloste reefercontainers meteen per barge naar BNFW zullen worden doorgevoerd.

Het eerste vertrek van de nieuwe Maerskdienst naar Latijns-Amerika is voorzien met de ‘Lexa Maersk’ op 6 juni. De eerste northboundafvaart is voorzien op 10 juni uit San Antonio met de ‘Luna Maersk’. Dat eerste inkomende schip met veel reeferlading wordt in de nacht van 4 op 5 juli in Antwerpen verwacht.

Stefan Verberckmoes