Exmar bestelt twee unieke lpg-tankers

Nieuws, Scheepvaart
Jean-Louis Vandevoorde

De Belgische gastankerrederij krijgt de twee grote lpg-schepen in de tweede helft van 2021 opgeleverd. Het gaat om schepen met een waarde die rond de 70 miljoen dollar per eenheid draait, geeft chief financial officer Miguel de Potter aan.

Equinor

De bestelling past in het kader van de langetermijnakkoorden die Exmar eind 2017 afsloot met de Noorse energiegroep Equinor, het vroegere Statoil. Exmar ging toen de verbintenis aan om twee milieuvriendelijke lpg-tankers te laten bouwen en plaatste hiervoor een bestelling bij het Zuid-Koreaanse Hanjin Heavy Industries.

Omdat de werf in financiële problemen terechtkwam, is dat order nooit afgewerkt en moest Exmar die contracten verbreken. De rederij recupereerde zopas de aanbetalingen die zij voor de nieuwbouwschepen deed, zo bleek bij de publicatie van de resultaten over het eerste kwartaal.

Meer capaciteit

De nieuwe bestelling bij de Chinese werf komt in de plaats. Daarbij is in overleg met Equinor de capaciteit van de nieuwe tankers bijgesteld. Bij Hanjin was sprake van 79.500 m³. Bij Jiangnan wordt dat 86.000 m³.

De nieuwe schepen worden zo de grootste lpg-tankers in de vloot van Exmar, bevestigt Miguel de Potter. De VLGC’s (very large gas carriers) voor het vervoer van lpg die Exmar nu varen heeft, kunnen tot 84.270 m³ lpg aan boord nemen.

Primeur

De nieuwbouwschepen zullen zelf ook lpg gebruiken als scheepsbrandstof. Dat is een wereldprimeur voor schepen van die klasse en staat borg voor een veel grotere duurzaamheid in het maritiem vervoer van lpg. “Zij beantwoorden zo aan de strengste uitstootnormen”, zegt de CFO van Exmar nog.

Jean-Louis Vandevoorde