Eerste schip van Antwerpen naar Açu levert grote gasturbine af

Nieuws, Scheepvaart
Michiel Leen

De eerste lading die vanuit Antwerpen naar de zusterhaven in Açu werd gevoerd, omvatte een Siemens gasturbine voor de nieuwe thermo-elektrische energiecentrale van Gás Natural Açu Ltda (GNA). Het gaat om een samenwerkingsverband tussen Siemens, BP en Prumo Logistica (de moederholding Porto do Açu), gericht op de omvorming van lng tot elektriciteit. Met een capaciteit van 3 gigawatt zal de centrale zo’n 14 miljoen gezinnen van stroom voorzien. Het project maakt deel uit van het grootste lng-naar-elektriciteitscomplex in Latijns-Amerika.

Voordat ze in Açu aankwam, had de machine er al een heel voortraject opzitten. De gasturbine voer eerst per binnenschip vanuit Mülheim, Duitsland, naar de Katoen Natie-terminal in Antwerpen. Daar werd ze samen met andere omvangrijke onderdelen geladen in het ruim van de ‘BBC Amethyst’. De projectcargo zette vervolgens de reis verder richting Porto do Açu. 

Mijlpaal

Deze eerste lading is een mijlpaal in de samenwerking tussen Antwerpen en de private Braziliaanse haven. Port of Antwerp International, een dochterbedrijf van het Havenbedrijf Antwerpen, is sinds 2017 aandeelhouder en langetermijnconsulent bij de haven van Açu. Dat vanwege de strategische ligging in het Zuidoosten van Brazilië dicht bij de belangrijke markten: Rio de Janeiro, Espirito Santo en Minas Gerais, met belangrijke activiteiten in de olie- en energie-industrie vlakbij. 

Tessa Major, commercieel directeur Porto do Açu, over Antwerpen en Açu: “Onze beide havens hebben een diepgaande expertise in breakbulkcargo en streven beide naar duurzame groei. Dat dit de eerste lading projectcargo voor een duurzaam energieproject betreft, is daarbij de kers op de taart. We hopen dat deze succesvolle case in de nabije toekomst aanzet tot nog veel cargostromen tussen Antwerpen en Açu.”

6,2 miljoen ton 

Jaarlijks verschepen Antwerpen en de Braziliaanse havens onderling zo’n 6,2 miljoen ton goederen. Uit Brazilië worden voornamelijk containers geïmporteerd met koffie, vlees, fruit, hout, tabak en staalproducten. Deze laatste worden ook als stukgoed verscheept. Omgekeerd belanden vanuit Europa onder andere: mout, meststoffen, chemische producten en aardappelproducten, via Antwerpen op de Braziliaanse markt. 

Michiel Leen