Rotterdamse havenwerkers weigeren schip van reder Blumenthal te lossen

Nieuws, Scheepvaart
Adrie Boxmeer

Vannacht hebben havenwerkers van European Bulk Services (EBS) in Rotterdam geweigerd om de ‘MV Puma’ van de Duitse rederij Blumenthal te lossen, nadat een ITF-inspecteur niet aan boord mocht om de arbeidsomstandigheden en -voorwaarden van de bemanning te controleren. Op de ‘MV Puma’ werken circa 17 bemanningsleden van Filipijnse en Oekraïense afkomst. Het schip heeft graan aan boord afkomstig uit Brazilië.

“Verrot slechte naam”

Cees Bos van FNV Havens: “Blumenthal heeft een verrot slechte naam in de transportwereld. Op andere schepen van de rederij hebben ITF-inspecteurs diverse misstanden geconstateerd. Zo voldoet het voedsel aan boord niet aan de standaard. Daarnaast krijgt een vol matroos circa 900 dollar per maand voor een werkweek van 48 uur. Volgens de ITF-cao moet dat circa 1.500 dollar per maand voor 40 uur werken zijn, exclusief vakantiegeld. Zelfs het internationale ILO-minimumloon is hoger, namelijk 1.085 dollar per maand. Ook houdt Blumenthal 20% van het salaris in. Dat kunnen de bemanningsleden pas krijgen na afloop van de reis, tenminste als ze zich volgens de rederij goed hebben gedragen. Zoniet wordt er van die 20% alsnog een deel ingehouden.”

Onacceptabel

Blumenthal vaart met goedkope vlaggenschepen. De ITF probeert voor bemanningen op die schepen een cao af te sluiten met afspraken over loon, veiligheid en andere arbeidsvoorwaarden. ITF-inspecteurs worden sowieso altijd aan boord toegelaten om te controleren hoe de arbeidsomstandigheden en -voorwaarden voor de bemanning zijn geregeld. Bos: “De havenwerkers vonden het onacceptabel dat Blumenthal een ITF-inspecteur weigerde. Daarom besloten ze vannacht om de ‘MV Puma’ niet te lossen.” Vandaag om 15.00 uur wordt, afhankelijk van het feit of de ITF-inspecteurs al dan niet resultaat boeken, definitief besloten hoe het nu verder moet met de ‘MV Puma’.

Adrie Boxmeer