Record overslagvolume Rotterdamse haven eerste kwartaal 2019

Nieuws, Scheepvaart
Adrie Boxmeer

De groei van containers komt vooral door een sterke stijging van de transhipmentvolumes uit Azië bestemd voor Europa. De drie grote rederijallianties zien Rotterdam steeds meer als een belangrijke draaischijf. De toename van feedertonnage steeg hierdoor met 15,1% naar 7,3 miljoen ton. Ook is in Rotterdam steeds meer uitwisseling tussen deepseadiensten, waarmee rederijen meer combinaties tussen laad- en loshavens in Azië en in Europa kunnen aanbieden. Shortsea-overslag daalde met 7,8% naar 6,9 miljoen ton. Dat kwam door minder handel met Rusland en het Verenigd Koninkrijk. Een vergrote onbalans tussen Azië en Europa zorgde voor veel meer legecontaineroverslag, waardoor de groei in teu fors hoger ligt dan die in ton.

Nat massagoed

De overslag van nat massagoed nam toe met 4,6% naar 58,5 miljoen ton. Dat was vooral dankzij een forse stijging van ruwe olie (+10,4% naar 28,1 miljoen ton). Het ging om olie uit de VS: relatief goedkoop en dus hogere marges voor de raffinaderijen. De overslag van minerale olieproducten daalde met 7,4%, vanwege de afgenomen handel in stookolie tussen Rusland en Azië. De overslag van lng steeg weer fors, met 143% naar 1,8 miljoen ton), met een recordvolume van ruim 500.000 ton in februari. Deze groei betreft zowel aanvoer als afvoer van lng. 

Droog massagoed

Bij het droog massagoed waren de overslag van ijzererts en schroot en kolen het belangrijkst. IJzererts en schroot nam af met 17,9% naar 5,9 miljoen ton. Oorzaak: de daling met 5% van de staalproductie in Duitsland. De overslag van kolen steeg daarentegen met 15,7% naar 7,5 miljoen ton door lage kolenprijzen. Agribulk bleef vrijwel gelijk op 2,6 miljoen ton. Het overige droog massagoed steeg met 38,8% tot 3,3 miljoen ton. Het leidde tot een totale stijging van de overslag van droog massagoed met 3,7% naar 19,4 miljoen ton.

Roro en overig stukgoed

De totale overslag van breakbulk (roro en overig stukgoed) steeg met 9,2% naar 7,9 miljoen ton. Het roroverkeer steeg met 10,7% naar 6,4 miljoen ton. Vooral in maart stegen de volumes sterk door het inslaan van voorraden vanwege een mogelijke harde brexit. De overslag van overig stukgoed ging omhoog met 3,1% naar 1,5 miljoen ton.

Prognose

Allard Castelein, CEO van het Havenbedrijf Rotterdam is uiteraard tevreden: “2019 is uitstekend begonnen met een record overslagvolume. Rotterdam heeft zijn positie versterkt in de opslag en doorvoer van containers en lng. Voor het hele jaar houden we vast aan onze prognose dat het overslagvolume in 2019 licht zal groeien.”

Adrie Boxmeer