Hamburg en Rotterdam ver voor op Antwerpen als maritiem centrum

Nieuws, Scheepvaart
Jean-Louis Vandevoorde

De Deens-Duitse classificatiemaatschappij DNV GL en Menon Economics brachten de jongste editie van hun tweejaarlijks rapport over de ‘leading maritime capitals of the world’ uit. Zij rangschikken steden wereldwijd vanuit maritiem, financieel, juridisch en technologisch oogpunt, als logistiek en havenplatform. Verder quoteren ze de steden qua aantrekkings- en concurrentiekracht als vestigingsplaats. ‘Soft and hard infrastructure’ noemen ze dat.

Tegenover de editie van 2017 hebben zij hun methode aangescherpt om het belang van maritieme centra te wegen. Het schudt de rangschikking soms stevig door elkaar.

Rotterdam naar drie

Singapore staat in de wereldwijde rangschikking wel nog steeds eerste en Hamburg blijft de nummer twee. Maar Rotterdam, twee jaar geleden nog zesde, staat nu op de derde trede van het podium. Hongkong klimt van zeven naar vier. Londen blijft vijfde.

De grootste dalers in het nieuwe classement zijn Oslo en Kopenhagen, twee jaar geleden respectievelijk nog (ietwat verrassend) derde en negende. De hoofstad van Noorwegen moet ditmaal vrede nemen met de zevende positie, de Deense met de dertiende.

Ook Shanghai schakelt achteruit, van de vierde naar de zesde plaats, al herhalen de auteurs van het rapport hun voorspelling dat de Chinese metropool op weg is naar de tweede plaats in de ranking.

Antwerpen

Antwerpen ligt nog steeds een heel eind achter op zijn grote Europese concurrenten Rotterdam en Hamburg. Maar de Scheldehaven is wel de enige nieuwkomer in de algemene top vijftien. Antwerpen verdringt de Chinese haven Guangzhou.

Als maritiem beslissingscentrum eindigt Antwerpen veertiende. Rotterdam is achtste. De beste plaatsen voor Europese steden zijn voor Athene (2) en Hamburg (3).

Antwerpen is ook veertiende onder de noemer ‘Finance and Law’. Rotterdam is daar zevende, Hamburg negende. Londen staat op de hoogste trede.

‘Maritime Technology’ levert de Belgische mainport de twaalfde plaats op. Hamburg is derde, Rotterdam zesde.

‘Ports and Logistics Services’ is goed voor de beste score voor Antwerpen. Het staat in die categorie op negen, maar moet opnieuw Rotterdam (2) en Hamburg (5) laten voorgaan.

‘Attractiveness and Competitiveness’ brengt Antwerpen op de dertiende stek. Rotterdam (4) doet het ook hier iets beter dan Hamburg (5).

Jean-Louis Vandevoorde