Zim weer in het rood, maar band met 2M brengt beterschap

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

In 2017 kon Zim met een schamele nettowinst van 11,4 miljoen dollar uit de rode cijfers blijven. Vorig jaar is dat niet gelukt. De rederij uit Haifa vervoerde weliswaar 10,8% meer lading (2,91 miljoen teu) en zag de omzet met 9,1% stijgen naar 3,25 miljard dollar, maar werd geconfronteerd met lagere inkomsten per teu (-2,2%) en fors hogere bunkerkosten.

Het nettoverlies van 119,9 miljoen dollar bevat wel een eenmalige afschrijving van 38 miljoen dollar voor schepen die met verlies verkocht werden. Zim verkocht recent nog eigen panamaxschepen van 5.040 teu omdat het sinds september 2018 een strategische samenwerking met de 2M-partners Maersk en MSC is begonnen.

Volgens Eli Glickman, CEO en voorzitter van Zim, kon de rederij als gevolg van die nieuwe samenwerking de kosten verlagen en grotere volumes vervoeren. Begin dit jaar werd de samenwerking tussen Zim en 2M, die aanvankelijk alleen tussen het Verre Oosten en de oostkust van Noord-Amerika gold, doorgetrokken naar de hele trans-Pacific en de trade tussen de Far East en de Eastmed.

Beterschap

Hoewel Zim in het laatste kwartaal van 2018 nog lichtjes in het rood ging met een tekort van 6 miljoen dollar (tegenover een verlies van 9,7 miljoen dollar in het laatste kwartaal van 2017), was er al beterschap zichtbaar. De Israëlische carrier profiteerde niet alleen van de synergievoordelen uit de samenwerking met 2M, maar zag de gemiddelde tarieven ook met 9% stijgen als gevolg van de grote drukte op de trans-Pacific.

De oost-westroutes zijn erg belangrijk voor Zim. Volgens de Franse databank Alphaliner is 69% van Zims vloot op die vaargebieden actief. De aanwezigheid van Zim in Noord-Europa beperkt zich tot drie diensten van en naar het Middellandse Zeegebied. De Israëlische carrier levert twee gecharterde schepen van 6.000 teu (foto) voor een gezamenlijke dienst met MSC tussen onder andere Antwerpen en Limassol, Ashdod en Haifa. Daarnaast koopt Zim ook nog slots op diensten van Sealand Europe & Med (Maersk) en MSC.

Stefan Verberckmoes