Zeebrugge waarschuwt: “Na brexit niet welkom zonder juiste documenten”

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus

Deze woensdagmiddag stuurde het Zeebrugse havenbestuur MBZ een niet mis te verstane mailing naar alle transporteurs en verladers. “We zijn in volle voorbereiding op de brexit en sporen iedereen aan om zich klaar te houden voor een no deal brexit. In het geval van extra douaneformaliteiten is een goede voorbereiding uiterst belangrijk om de goederenstromen vlot te houden. Alleen samen kunnen we brexitproof zijn”, begint de boodschap.

De transporteurs en verladers worden herinnerd aan de vraag of ze al een EORI-nummer geregeld hebben. Vervolgens worden ze verwezen naar het digitaal havenplatform Rx/SeaPort (u vindt een link naar Rx/SeaPort onderaan), waar het instrument Wizard een gids is doorheen het administratieve proces van goederenvervoer tussen Belgische en Britse havens. Met het tweede instrument E-Desk Ferry kunnen op voorhand de documenten voor goederentransport per ferry geregeld worden. “Op deze manier kan de vracht op de terminal makkelijk herkend en vrijgegeven worden.”

Wachtparkings

De communicatie maakt voor het eerst ook gewag van een nieuwe applicatie voor transporteurs: de app Flux werd ontwikkeld met de Belgische mobiliteitsexpert Be-Mobile. Naar we vernomen hebben, zou het einde van de testfase naderen, net op tijd voor de brexit op 29 maart. “Deze app biedt aan vrachtwagenbestuurders realtimeverkeersinformatie, aanpassingen van de route en parkeermogelijkheden. Door het platform Rx/SeaPort en de app Flux te combineren, zullen de terminals de locatie van de vracht kennen en met de truckchauffeur kunnen communiceren. Indien nodig, zal de app de trucker naar een nabije parking of wachtplaats leiden.”

Het havenbestuur creëerde twee extra locaties voor cargo dat nog niet voor transport werd vrijgegeven. “We hebben twee bufferparkings voorzien aan de terminals van P&O in de voorhaven en C.RO in de achterhaven. Daarnaast zijn er nog een beperkt aantal plaatsen aan onder meer de grensinspectiepost”, zegt Joachim Coens, gedelegeerd bestuurder van MBZ (op de foto met EU-brexitonderhandelaar Michel Barnier bij zijn bezoek aan Zeebrugge in juli 2017).

Niet voorbereid = niet toegelaten

De mailing sluit af met een duidelijke boodschap, zowaar met een uitroepteken: “Kom niet naar de terminal zonder dat je de nodige documenten regelde! Voor je de haven binnenrijdt en de gate nadert, contacteer de terminal en vergewis je van de toegangsprocedure. Ladingen die niet aan de administratieve voorschriften voldoen, zullen op de terminal niet toegelaten worden en onnodige vertragingen opleveren. Als havenbestuur mikken wij op een zo vlot mogelijke goederenstroom. Alleen samen kunnen we brexitproof zijn.”

Het digitaal havenplatform Rx/SeaPort vindt u hier.

Roel Jacobus