Rotterdam en Bremerhaven verliezen MSC-trafiek aan Antwerpen

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Een van de opvallendste wijzigingen is het feit dat de transhipments van en naar Göteborg en Helsingborg naar Antwerpen terugkeren. Rotterdam en Bremerhaven verdwijnen uit het vaarschema van de Baltic Loop 5, die vanaf 11 mei alleen Antwerpen met de twee Zweedse havens zal verbinden.

Ook de transhipments voor Tallinn verhuizen naar de MSC PSA European Terminal (MPET) aan het Deurganckdok (foto). Die Estse haven wordt nu nog bediend vanuit Rotterdam met de Baltic Loop 7 en vanuit Klaipeda met de Baltic Loop 3. Volgende maand verdwijnt Tallinn uit de rotatie van de Baltic Loop 7 die alleen nog Bremerhaven, Rotterdam en Sint-Petersburg zal aanlopen. De huidige Baltic Loop 3 is stopgezet.

Het einde van die Baltic Loop 3 is slecht nieuws voor Klaipeda, dat zijn hubstatus verliest en van vier naar één wekelijkse aanloop terugvalt. De Litouwse haven behoudt een verbinding met Antwerpen en Bremerhaven via de Baltic Loop 4, die tijdelijk in de Australia Express Service geïntegreerd is.

Troostprijs

Er komt een nieuwe Baltic Loop 3 waarvoor Bremerhaven de uitvalsbasis wordt. Er zullen twee schepen van 1.036 en 1.304 teu ingezet worden om de Noord-Duitse haven met zowel Kaliningrad als Riga te verbinden.

Voor Bremerhaven is de komst van de nieuwe Baltic Loop 3 eigenlijk een troostprijs, want de Noord-Duitse haven verliest de aanlopen van de Baltic Loop 5 (op de westkust van Zweden), de Baltic Loop 8 (op de oostkust van Zweden) en de Baltic Loop 11 (van/naar Rusland). Voor de vijfde en achtste loop wordt Antwerpen de enige hub. In de Baltic Loop 11 valt Bremerhaven weg om nieuwe aanlopen in Londen (London Gateway) en Gdynia mogelijk te maken.

De Baltic Loop 11 werd vorige maand gestart om een tweede wekelijkse verbinding tussen de Scheldehaven, Bremerhaven en Sint-Petersburg te kunnen aanbieden. Met de nieuwe aanloop van Londen krijgt die Britse haven een eerste rechtstreekse verbinding met Rusland. MSC lijkt daarmee het voorbeeld van Cosco Shipping Lines te volgen, die deze maand een eerste directe dienst tussen Southampton, Sint-Petersburg en Kotka zal starten.

Negen aanlopen

Wanneer medio mei alle wijzigingen doorgevoerd zijn, zal Antwerpen negen van de elf Baltische diensten ontvangen. Voor zes diensten wordt MPET de enige hub in de rotatie. Rotterdam en Bremerhaven zullen respectievelijk door twee en vier loops bediend worden. Behalve de negen aanlopen van Baltische loops, biedt MSC nog een extra verbinding tussen Antwerpen en Sint-Petersburg met de Angola Express Service tussen Noord-Europa en West-Afrika.

De Franse consultant Alphaliner meldde deze week in de wekelijkse nieuwsbrief dat MSC binnenkort ook alle intra-Europese diensten van en naar het Verenigd Koninkrijk en het Iberisch Schiereiland zal herschikken. Met die oefening is de Zwitserse rederij nog niet volledig klaar.

Stefan Verberckmoes