Duurdere bunkers houden Yang Ming in het rood

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Yang Ming vervoerde vorig jaar 5,23 miljoen teu, wat 11% meer is dan het jaar ervoor. De omzet steeg met 8,2% naar 4,35 miljard dollar. De extra inkomsten waren echter niet groot genoeg om de hogere bunkerkosten te dekken. De Taiwanezen betaalden maar liefst 31,2% meer voor hun brandstof.

Dat die kosten niet doorgerekend konden worden, is volgens Yang Ming het gevolg van een zwak ladingaanbod. De rederij stelt dat de totale containervloot volgens de Franse databank Aphaliner vorig jaar met 5,7% is gestegen, terwijl de te vervoeren volumes een toename van 4,8% kenden.

Yang Ming verwacht dit jaar wat beterschap omdat de vlootcapaciteit maar met 3,1% zou groeien, terwijl er gerekend wordt op 3,6% meer lading. Dat de zwavelnormen strenger worden, kan volgens de rederij ook leiden tot de sloop van oudere tonnage.

Stefan Verberckmoes