Zeebrugge onthult plannen voor nieuwe autoterminal

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus

Zonder veel ruchtbaarheid vond gisteren maandag in Zeebrugge een informatievergadering plaats over de verbreding en verdieping van het Boudewijnkanaal tussen Zeebrugge en Lissewege. Deze presentatie kaderde in het openbaar onderzoek rond de aanvraag van een omgevingsvergunning door het havenbestuur MBZ. Het project is een ‘tweetrapsraket’: eerst komt er een tijdelijk bouwdok voor de elementen van de Antwerpse Oosterweeltunnel. Dit zal ruim 900 meter lang en 170 meter breed zijn, parallel met het 80 meter brede Boudewijnkanaal. Voor de constructiewerf zullen heel wat tijdelijke zaken neergepoot worden: een betoncentrale, een aanlegsteiger om de materialen en grondstoffen aan te voeren, en een reeks containers voor kantoren en kleedruimtes.

BAM en MBZ vonden elkaar in een gemeenschappelijk belang, want de tweede trap van de raket is de creatie van 900 meter kaaimuur. “Vanuit de automotive sector kregen we de economische vraag naar extra terminalcapaciteit. De oostkant van het Boudewijnkanaal is bestemd voor ontwikkeling maar werd nog niet aangesneden. De vraag van BAM voor een tijdelijk bouwdok, helpt om deze kade te realiseren. Er zal ligplaats zijn voor twee deepsea autocarriers. De terminal wordt ontsloten via de Koffieweg. De huidige autobrug over het Verbindingsdok zal verplaatst worden.”

Terminal in 2024

Voor het zover is, zal nog wel wat water naar zee vloeien. Als de aanvraagprocedure vlot verloopt, zou nog dit jaar kunnen gestart worden met het bouwen – gedurende vijftien maanden – van 900 meter kade op 170 meter van de oever van het Boudewijnkanaal. In 2020-2021 zou dan in elf maanden het bouwdok kunnen aangelegd worden. Gedurende achttien maanden zouden er in 2021-2023 acht enorme tunnelelementen gemaakt worden. Wanneer die naar Antwerpen gesleept zijn, kan in 2023-2024 gedurende een twaalftal maanden het bouwdok afgebroken worden.

Daarna zou het nog eens zes maanden duren om de aanpassing van het Boudewijnkanaal af te werken. De nieuwe autoterminal zou dus ten vroegste in 2024 in gebruik genomen kunnen worden. Om schepen voldoende ruimte te bieden voor bewegingen, wordt het Boudewijnkanaal er van 80 naar 250 meter breedte gebracht. Alleen aan de oostkant komt een versterkte kade en wordt tot 12,5 meter diepte gebaggerd.

Bezwaren geluidsoverlast

Hoewel dit project van MBZ niet gekoppeld is aan het complex project voor een nieuwe zeesluis van de Vlaamse overheid, stelden de aanwezigen toch heel veel vragen rond de combinatie. Op het plan is immers duidelijk te zien dat het Boudewijnkanaal direct met de Visartsluis verbonden is. De inwoners van Lissewege en Zwankendamme zien met een nieuwe autoterminal de havenactiviteit dichter bij hun woonkernen naderen. Er waren dan ook heel wat vragen rond de impact van emissies, verlichting en vooral geluid, en dan zowel tijdens de bouwwerken als later bij de exploitatie van de terminal.

Het openbaar onderzoek loopt tot 17 februari. Na afloop van de vergadering bleek dat een aantal mensen bezwaren zullen indienen. De documenten kunt u raadplegen via deze link.

Roel Jacobus