Vlaamse zeehavens breken door grens van 300 miljoen ton

Nieuws, Scheepvaart
Jean-Louis Vandevoorde

In 2012 kende de gezamenlijke trafiek van Antwerpen, Gent, Oostende en Zeebrugge voor het laatst een krimp. De teller zakte toen even van 265,09 naar 257,17 miljoen ton. Zes jaar later staat ruim 50 miljoen ton of een vijfde meer op het jaarrapport van de vier Vlaamse zeehavens.

Vijf records op rij

Zij klommen voor het eerst in hun geschiedenis ook boven de grens van 300 miljoen ton uit. Het eindresultaat bedroeg welgeteld 309,58 miljoen ton, tegenover 294,60 miljoen ton in 2017. Dat berekende de Vlaamse Havencommissie. Meteen het vijfde opeenvolgende record.

Samen haalden ze met 79,23 miljoen ton in het tweede trimester trouwens hun beste kwartaalcijfer ooit. Daarna vertraagde de groei wel weer.

Wel en geen records

Antwerpen had met zijn nieuw record van 235 miljoen ton en een toename van bijna 12 miljoen ton het grootste aandeel in de nieuwe sprong voorwaarts van 2018. Zeebrugge klom 3 miljoen ton hoger en Oostende zat met 1,56 miljoen ton eveneens in de lift.

De twee kusthavens bereikten hun hoogste peil sinds 2014 (voor Zeebrugge) of 2013 (voor Oostende). Maar zij blijven voorlopig nog ruim onder hun records en onder het peil dat zij in 2012 haalden (respectievelijk 43,54 en 3,20 miljoen ton).

North Sea Port

Uit de tabellen van de Vlaamse Havencommissie kan men het Gents aandeel in het resultaat van North Sea Port distilleren. De Vlaamse haven was goed voor 32,59 miljoen ton in het totaal van 70,3 miljoen ton dat de fusiehaven vorig jaar boekte.

Gent ging er nog licht op vooruit ten opzichte van 2017 en zette zo een derde record op rij neer. De consolidatie in 2018 kwam er na twee jaar van steile groei. Gent stond in 2015 op 26,36 miljoen ton en schoot in de twee volgende jaren omhoog naar 29,09 en dan 32,51 miljoen ton. Een plus van ruim 6 miljoen ton of bijna een kwart over die twee jaar.

Wie het cijfer voor Gent aftrekt van het totaal van North Sea Port, komt voor Vlissingen en Terneuzen voor 2018 uit op een maritieme trafiek van 37,7 miljoen ton. Zo sneuvelde bij het Zeeuwse havenduo het record van 35,52 miljoen ton uit 2011. Tegenover 2017 was sprake van een stijging met zowat 3,5 miljoen ton of zo’n 10%.

Jean-Louis Vandevoorde