Versterkte CLdN op Zeebrugge-Göteborg vindt brexitsteun ‘verspilling’

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus

CLdN verhoogt vanaf 24 februari de capaciteit op haar lijn Zeebrugge-Göteborg met 20%. In het schema van wekelijks vier afvaarten in elke richting, wordt een groter schip ingeschakeld: de ‘Catherine’. Dat is een zogenaamd conroschip: geschikt voor zowel containers als roro. Deze introductie past in de langetermijnstrategie om de scheepscapaciteit op deze lijn te verhogen. Eveneens eind februari verwacht CLdN in zijn vloot de gloednieuwe ‘Laureline’ van de scheepswerf Hyundai Mipo Dockyard in Zuid-Korea. Dit is het eerste van vier roroschepen met een capaciteit van 5.400 lijnmeters die dit jaar opgeleverd worden.

De lijn met Göteborg wordt in Zeebrugge behandeld door CLdN-dochter C.Ro Ports aan het Albert II-dok in de oostelijke voorhaven. Van daar vertrekken shortsea connecties met onder meer Santander (Spanje), Dublin (Ierland), Purfleet en Killinholme (Verenigd Koninkrijk).

Weggegooid geld

Op de gespecialiseerde nieuwssite FreightWaves verscheen het bericht dat CLdN de hand uitsteekt om de regering te helpen met extra brexitroutes. Eind december was bekendgemaakt dat de Britse regering aan drie ferrymaatschappijen 120 miljoen euro steun zou geven voor extra overtochten naar het continent, om na een eventueel harde brexit de drukte op de lijn Dover-Calais te ontlasten. Phil Pannet, die CLdN in het Verenigd Koninkrijk vertegenwoordigt en zichzelf een trouw lid van de Conservative Party noemt, zou zich begin februari op een handelsdiner rechtstreeks tot twee aanwezige ministers gericht hebben.

“Waarom Brits belastinggeld verspillen aan ideeën als een nieuwe lijn Oostende-Ramsgate, de Deense firma DFDS of het Franse Brittany Ferries, wanneer je weet dat CLdN op eigen kosten dit jaar vier brandnieuwe roroschepen in gebruik neemt? De echte moeilijkheid na een harde brexit zal trouwens niet in ontoereikende scheepscapaciteit zitten maar in de extra administratie aan land. Ook in het voorbereiden van deze échte behoefte investeren wij een fortuin.”

Nog volgens het bericht op FreightWaves vrijdag, zou Pannet nog geen antwoord gekregen hebben van de regering. Die schrapte op 8 februari wel de steun aan Seaborne Freight voor het opstarten van de lijn Oostende-Ramsgate. Als reden gaf ze daarvoor dat de initiatiefnemers niet aan de gevraagde deadlines hadden voldaan.

Roel Jacobus