Top CEVA steunt overname door CMA CGM nu wel

Nieuws, Scheepvaart
Philippe Van Dooren

CMA CGM heeft haar bod van 30 Zwitserse frank (CHF) per aandeel niet gewijzigd. Toch steunt de raad van bestuur van CEVA Logistics het bod, zo blijkt uit een persbericht. Nochtans had ze het bod veel te laag bevonden en had ze de aandeelhouders afgeraden om hierop in te gaan. Dat wordt nu door Rodolphe Saadé, de CEO van CMA CGM, in omfloerste termen weerlegd.

In een interview met Les Echos zegt Saadé dat de leiding van CEVA van meet af aan de zijde stond van CMA CGM en dat ze daarom de overnamepoging door DSV afblokte. “De raad van bestuur gelooft in ons project. In die mate zelfs dat ze aan de minderheidsaandeelhouders aanraadde om hun aandelen te behouden, omdat ze straks 40 CHF waard zullen zijn. Ook wij zijn daarvan overtuigd, want anders hadden wij deze operatie niet gelanceerd.”

Volgens Saadé bestaat de kans dat sommige minderheidsaandeelhouders hun aandelen zullen behouden. “Maar ik ben er niet ongerust in. Wij zullen minimaal 50% in handen krijgen en zullen zo de controle verwerven over CEVA. Vandaag hebben we al 33% van de aandelen”, stelt hij. Dat is eigenaardig, want in de tekst met de uitleg over het bod staat dat CMA CGM al 50,6% van de aandelen heeft. Waarschijnlijk heeft CMA CGM zich nu al verzekerd dat ze een extra pakket van ruim 17% in handen krijgt. Andere grootaandeelhouders zijn Goldman Sachs met 11,2%, Société Générale met 8,5% en vijf andere investeerders met elk meer dan 3%.

30 miljard omzet

Saadé zegt verder dat zodra de controle verworven is, de cijfers van CEVA in die van CMA CGM geconsolideerd worden. Volgens hem wordt de groep zo een wereldleider in het transport en de logistiek met een omzet van 30 miljard dollar en 100.000 medewerkers. CEVA Logistics vertegenwoordigt een omzet van 7 miljard dollar en 60.000 werknemers.

Aan Les Echos zegt Saadé dat logistiek een van de vijf pijlers is van de strategie die hij twee jaar geleden uitstippelde. “Wij hebben dossiers in de VS, Azië en Europa bekeken en zijn uiteindelijk bij CEVA terechtgekomen, die het best aan onze verwachtingen beantwoordde”, zegt hij. Hij voegt er evenwel aan toe dat CEVA een zelfstandige eenheid binnen de groep blijft. Zolang er minderheidsaandeelhouders zijn, blijft de groep ook op de beurs van Zurich genoteerd.

Synergieën

De eigen logistieke activiteiten – CCLog – worden in CEVA Logistics geïntegreerd, wat CEVA een extra omzet van 650 miljoen dollar en een sterkere aanwezigheid in de expeditie oplevert. De Franse groep wil ook een plan uitrollen om de omzet van CEVA in 2021 te laten groeien tot 9 miljard dollar, dankzij onder meer de uitwerking van commerciële synergieën tussen beide groepen. “Wij willen de klanten van CMA CGM de logistieke diensten van CEVA aanbieden en maritiem vervoer aan de klanten van CEVA, om zo transport en logistiekoplossingen te hebben die de hele keten van het vertrek van de goederen tot de finale levering omvat”, zegt Saadé nog.

Philippe Van Dooren