Papiertrafiek naar VK verschuift via Gent van trailer naar schip

Nieuws, Scheepvaart
Jean-Louis Vandevoorde

Van de 500.000 ton papierrollen die VPK jaarlijks in Oudegem bij Dendermonde aanmaakt, gaat zowat een tiende naar drie eigen vestigingen van de groep in het Verenigd Koninkrijk. Daar wordt het verder verwerkt tot eindproducten. Die trafiek verliep tot dusver volledig per trailer, met door-to-door transporten over de weg via verschillende havens van Calais tot Rotterdam.

Brexit

“Met de brexit zijn we een volledig project gestart om de impact daarvan op onze groep in kaart te brengen”, legt salesmanager Kevin De Winter uit. “Een probleem is op die manier een opportuniteit geworden. Voor de volumes richting Selby in Noord-Engeland zetten we containers op de dienst van rederij I-Motion Shipping tussen Gent en Hull. De container bleek op die route competitief en onder meer douanetechnisch aantrekkelijk.”

Op die manier verschuift zo’n 35.000 ton per jaar aan papierrollen van de weg naar het schip. Die goederenstroom gaat in 45-voetcontainers van Oudegem naar de Interface Terminal Gent aan het Kluizendok. Vanuit Gent vaart I-Motion Shipping driemaal per week op Hull met de ‘Marus’ (foto).

In de Britse haven houdt VPK minstens tijdelijk een externe stock aan. Hiermee wil het bedrijf problemen rond de bevoorrading van zijn fabrieken bij het ingaan van de brexit voorkomen.

Zuid-Engeland

De trafiek naar de twee vestigingen in Zuid-Engeland, Desborough en Wellington, gebeurt nog steeds per vrachtwagen. Een verandering in die logistieke oplossing is nog niet aan de orde, zegt De Winter, maar hij laat die optie open. “Voorlopig is dat niet interessant, maar we staan ervoor open om dat te herevalueren in de toekomst”, geeft hij als toelichting.

Of VPK dan eveneens via Gent zou werken als I-Motion Shipping zijn plannen hard maakt om een verbinding naar de Londense regio herop te starten, laat hij in het midden.

Als de brexit voor zware problemen zorgt, kan VPK wel als tussenoplossing lading voor Desborough en Wellington via Hull laten transiteren, voegt hij daar nog aan toe.

Jean-Louis Vandevoorde