Nieuw containerschip Chiquita voor eerste keer in Vlissingen

Nieuws, Scheepvaart
Adrie Boxmeer

Primeur voor Europa

Tijdens een persconferentie bij overslagbedrijf Kloosterboer in Vlissingen-Oost toonde Stefano Di Paolo, CEO van de Great White Fleet, zich zeer verheugd. “We zijn trots dat we de eerste rederij zijn die naar Europa bananen niet meer op de traditionele manier benedendeks vervoert, maar op het dek in speciale containers. We deden dat al op onze lijn naar de VS, maar voor Vlissingen is het een primeur. De containers zijn speciaal voor dit transport ontworpen. Aan boord wordt voortdurend een mengeling van CO2 en O2 de containers ingespoten, om de bananen zo goed mogelijk te bewaren.”

7.000 nieuwe containers

De rederij gaat de dienst vanaf de eigen haven van Chiquita in Almirante naar Vlissingen met vijf schepen onderhouden. Twee ervan, de ‘Chiquita Express’ en de ‘Chiquita Trader’, zijn eigen schepen. Het laatstgenoemde schip kocht Chiquita in 2011 tweedehands van Maersk. De drie andere worden gehuurd van andere rederijen. De schepen varen met 650 containers met bananen uit Peru, Ecuador, Panama en Costa Rica naar Europa. In Vlissingen wordt een deel van de lading overslagen op schepen van Unifeeder voor verder transport naar Scandinavië en van Samskip voor de bestemming Engeland. Great White Fleet heeft speciaal voor dit doel 7.000 nieuwe containers aangeschaft.

Met leeg schip terug

Het zo goed mogelijk vervoeren van de bananen is voor de rederij belangrijker dan met een gevuld schip van Europa naar Zuid-Amerika terugvaren. Di Paolo: “Dat heeft niet onze hoogste prioriteit. Het is ook niet makkelijk, omdat de goederenstroom over de Atlantische Oceaan van zuid naar noord veel groter is dan omgekeerd. Of dat slecht voor het milieu is, met een nagenoeg leeg schip terugvaren? Dat valt wel mee, als je bedenkt dat we met één nieuw schip hetzelfde volume kunnen vervoeren als vroeger met twee schepen.”

600 stekkers

Voor overslagbedrijf Kloosterboer in Vlissingen-Oost heeft de komst van de nieuwe schepen grote gevolgen. CEO Jack Kloosterboer: “Om te beginnen hebben we een extra stuk grond van North Sea Port gehuurd waar we 600 containers kunnen opslaan. Want we maken minder gebruik van onze traditionele opslag. Chiquita heeft een duidelijke visie: bewaar de bananen zo lang mogelijk in de containers, daar blijven ze langer goed dan in een traditionele opslagruimte. Zo gauw een container hier wordt opgeslagen, sluiten we hem aan op stroom, zodat er weer CO2 en O2 kan worden toegevoegd. Het betekent dat we een opslagterrein met zo’n 600 stekkers hebben aangelegd, dat nog kan worden uitgebreid tot 1.000 stekkers.” Kloosterboer bouwt de komende maanden een volledig geautomatiseerde terminal voor de afhandeling van de bananen. Volgens Jack Kloosterboer gaat het hier om “een investering van meer dan 20 miljoen euro”.

Groot in fruit

Daan Schalck, CEO van North Sea Poort, is blij met de komst van de nieuwe lijndienst van Chiquita. “Het past in ons streven om als haven groot te worden in de afhandeling van fruit. Het heeft geen zin om met Rotterdam en Antwerpen te concurreren als het gaat om bulkcontainers. Wij moeten het hebben van speciaal containervervoer.”

Adrie Boxmeer