MSC start extra dienst tussen Antwerpen en Sint-Petersburg

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

MSC heeft al een wekelijkse verbinding tussen de Scheldehaven en Sint-Petersburg via de Angola Express Service tussen de Baltic, Noord-Europa en West-Afrika. Omdat het ladingaanbod van en naar Rusland groot is, schakelde de Zwitserse rederij de voorbije maanden regelmatig extra schepen in voor bijkomende ad hoc afvaarten.

Een van de schepen die daarvoor vaak gebruikt werd, is de ‘MSC Eyra’ van 1.370 teu (foto). Die zal nu ook in de wekelijkse Baltic Loop 11 varen. Het tweede schip voor de nieuwe dienst op Rusland is de door WEC Lines gehuurde ‘Viona’ van 1.856 teu. De Nederlandse rederij WEC Lines huurt heel wat schepen die gebruikt worden om intra-Europese diensten voor MSC te verzekeren.

Rechtstreeks

De ‘MSC Eyra’ en ‘Viona’ zetten vanuit Antwerpen rechtstreeks koers naar Sint-Petersburg. Op de terugweg stoppen ze ook bij MSC Gate in Bremerhaven, alvorens terug te keren naar de MSC PSA European Terminal (MPET) aan het Deurganckdok.

Behalve de Angola Express en de nieuwe Baltic Loop 11 stuurt MSC nog de Baltic Loop 3 en 7 naar Sint-Petersburg. Loop 3 is een wekelijkse verbinding vanuit MSC’s Baltische hub in Klaipeda naar Tallinn en Sint-Petersburg. Loop 7 verbindt Tallinn (Muuga) en Sint-Petersburg met Rotterdam en Bremerhaven.

Antwerpen

MSC onderhoudt nu elf wekelijkse feederdiensten naar Scandinavië en de Baltic. Daarvan hebben er acht een aanloop in Antwerpen. Het gaat om zeven shortseadiensten (naar Denemarken, Noorwegen, de oostkust van Zweden, Finland, Rusland en de Baltische Staten) en de Baltic Loop 4 naar Gdynia en Klaipeda met deepseaschepen van 6.500 tot 8.200 teu, die geïntegreerd werd in de Australia Express Service tussen de Baltic, Europa, de Indische Oceaan en Australië met retour via Zuidoost-Azië.

De enige drie Baltische diensten die niet naar de Antwerpse MSC-hub komen, zijn behalve de reeds genoemde Baltic Loops 3 en 7 nog de Baltic Loop 5 vanuit Bremerhaven en Rotterdam naar Göteborg en Helsingborg met het schip ‘Victoria’ van 1.678 teu.

Stefan Verberckmoes