Mogelijk meer Honda’s voor Zeebrugge na sluiting fabriek in VK

Nieuws, Scheepvaart
Jean-Louis Vandevoorde

“Het gaat om een operationele en logistieke verschuiving in de aanvoer van de wagens, maar aan de rol van ons distributieplatform in Gent verandert er niets”, bevestigt Eric Chabot, bestuurder en verantwoordelijke voor de logistieke operaties bij Honda Motor Europe Logistics.

De Vlaamse deelhaven van North Sea Port is de belangrijkste logistieke draaischijf van de Japanse groep in Europa: wagens (zo’n 70.000 vorig jaar, waarvan 50.000 uit Azië), brommers, grasmaaiers, losse motoren, buitenboordmotoren enzovoort én hun onderdelen, passeren via de Gentse vestiging.

Van de 160.000 wagens die jaarlijks in Swindon van de band rollen, komen er overigens maar 18.000 naar Gent voor verdere distributie. Het hoofdvolume van de productie daar is bestemd voor de Amerikaanse en Aziatische markten omdat Swindon de enige vestiging wereldwijd is die het betrokken model bouwt. Ook de Iberische, Franse en Scandinavische afnemers van Britse Honda’s bedient de groep rechtstreeks.

Zeebrugge

Wanneer Swindon in 2021 de deuren sluit, zal ook Zeebrugge niet tegen trafiekverlies aankijken. Zeebrugge is voor autotrafieken wel een belangrijke hub voor Honda. Volgens havenbestuurder MBZ passeerden vorig jaar 66.000 Honda’s via de Vlaamse kusthaven, maar waren daar geen wagens uit het VK bij.

Dat de productie van het model uit Swindon naar Azië of de VS verschuift, kan in dat scenario Zeebrugge misschien zelfs extra volumes opleveren. Maar daar willen noch MBZ noch Eric Chabot op vooruitlopen.

Jean-Louis Vandevoorde/Roel Jacobus