Maersk investeert 263 miljoen dollar in ‘dwaas’ systeem

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Scrubbers laten rederijen toe om de traditionele zware bunkerolie te blijven gebruiken na 1 januari 2020, het moment waarop de zwavelnormen strenger worden. De scrubber zal dan de zwaveldeeltjes uit de uitlaatgassen wassen. In een interview met het Deense ShippingWatch noemde Skou die manier van werken nog ‘foolish’, wat letterlijk vertaald ‘dwaas’ betekent.

De CEO van Maersk gaf vorige zomer nog toe dat Maersk misschien wel in een paar scrubbers zou investeren om de technologie te leren begrijpen. Hij is echter in principe tegen de installatie van scrubbers gekant omdat hij het zinloos vindt dat er op honderden schepen rookgasreinigers komen, terwijl het zwavelgehalte van de bunkers al in de raffinaderijen beperkt kan worden. De Deense rederij verzekerde zich overigens al in de belangrijkste aanloophavens, waaronder ook Rotterdam, van opslagcapaciteit voor zwavelarme bunkers.

Vijftigtal

De ‘paar scrubbers’ waar Skou het in augustus nog over had, blijken er nu toch plots heel wat meer te zijn. In het jongste jaarverslag lezen we dat de Deense rederij al voor 263 miljoen dollar aan contracten heeft gesloten om scrubbers te laten installeren. Er wordt niet gemeld om hoeveel schepen en over welke scheepsgrootte het gaat.

Wanneer we de vergelijking maken met Maersks 2M-partner MSC, die al 439 miljoen dollar heeft gereserveerd voor het retrofitten van 86 grote schepen, mogen we concluderen dat het bij Maersk om een vijftigtal eenheden zal gaan.

Koerswijziging

Maersks koerswijziging heeft wellicht te maken met financiële overwegingen. Zwavelarme bunkers kosten momenteel de helft meer dan zware bunkerolie. Ondanks het feit dat een rookgasreiniger al snel vijf tot zes miljoen dollar kost, kan die investering op jonge schepen terugverdiend worden.

Sommige reders gokken er zelfs op dat de prijzen voor zware bunkers zullen dalen. De vraag ernaar zal immers afnemen wanneer de rederijen met schepen zonder scrubbers verplicht op zwavelarme bunkers zullen moeten overschakelen.

Stefan Verberckmoes