Haropa verliest terrein in containers, Duinkerke groeit

Nieuws, Scheepvaart
Jean-Louis Vandevoorde

De twee Franse containerhavens in de range hebben vorig jaar ongelijk gescoord in de containerbehandeling.

Haropa

Haropa, het samenwerkingsverband van Le Havre, Rouen en Parijs, zag zijn maritieme containertrafiek in volume met 1% dalen, van 29,13 naar 28,75 miljoen ton. In eenheden uitgedrukt was sprake van een stabiel resultaat van 3 miljoen teu. Het gros daarvan staat op naam van Le Havre.

2017 was voor Haropa in het containerverkeer een recordjaar. De coalitie van Seinehavens claimde toen de sterkste groei in de range, met een plus van 15% in tonnage en 14% in teu. Haropa kon die groeilijn niet doortrekken. Dat blijkt uit wat de haven over zijn marktaandeel in de range zegt. Haropa spreekt nu van 6,5%. Voor 2017 hanteerde het een cijfer van 7%.

Duinkerke

Duinkerke deed het procentueel een stuk beter, maar is in die sector een fors kleinere speler. De containertrafiek bij de Noord-Franse buur van de Vlaamse zeehavens klom 13% hoger naar 422.000 teu, goed voor 3,45 miljoen ton.

Duinkerke versnelde zo nog tegenover 2017. Toen haalde de haven nochtans al 10% meer containers naar zich toe om uit te komen op 374.000 teu.

Voor 2019 mikt de haven op 500.000 teu, wat opnieuw een groei met twee cijfers inhoudt.

Globale stijging

De maritieme overslag steeg vorig jaar in beide havens.

Haropa boekte een nieuwe stijging van 2% van zijn totale trafiek. Die groeide van 92,6 naar 94,7 miljoen ton, een nieuw record. Dat was ditmaal niet te danken aan de containers, maar in de eerste plaats aan de droge bulk (+19% naar 13,3 miljoen ton) en de rorotrafiek (+13% naar 3,1 miljoen ton). De vloeibare bulk, de hoofdgroep binnen Haropa, zakte licht naar 49,7 miljoen ton (-1%).

Duinkerke sloot het jaar af op 51,6 miljoen ton. Daar spelen de droge bulk (+5% naar 25,91 miljoen ton) en het roroverkeer (-4% naar 15,6 miljoen ton) de eerste viool.

Jean-Louis Vandevoorde