Fusie met UASC bezorgt Hapag-Lloyd tweede groeisprong op rij

Nieuws, Scheepvaart
Jean-Louis Vandevoorde

Uit de nog voorlopige resultaten die de Duitse carrier vandaag maandag bekendmaakte, valt een nieuwe, forse stijging van de vervoerde volumes af te lezen. De schepen van Hapag-Lloyd kregen vorig jaar 11,87 miljoen teu mee.

Dat zijn er maar liefst 2,07 miljoen of 21% meer dan in 2017, toen de trafiek dankzij de overname van UASC al eens met bijna een derde groeide naar 9,80 miljoen teu. UASC telde in 2018 voor het volle jaar mee. De nettogroei bedroeg 6%.

Meer omzet

Die volumestijging verklaart de fikse stijging van de omzet, die van 9,97 naar 11,52 miljard euro klom (+16%). Aan betere vrachttarieven lag dat niet, want die gingen over het hele jaar gemiddeld iets omlaag naar 1.044 dollar per teu. In het tweede halfjaar was wel een positieve trend merkbaar.

De groep puurde daar een gevoelig hogere bedrijfswinst (ebitda – earnings before interest, taxes, depreciation and amortisation) uit. Die ging van 1,06 naar 1,14 miljard euro (+8%), goed voor een iets lagere marge van net geen 10% op de omzet. De ebit (earnings before interest and taxation) volgde die opwaartse beweging met een klim van 467 naar 524 miljoen dollar (+8%).

Synergieën

“Die twee cijfers liggen aan de bovenkant van de voor 2018 voorspelde vork”, stelt Hapag-Lloyd tevreden vast. De groep kon door synergieën uit de fusie met UASC kosten besparen. Dat maakte het mogelijk de impact van de fel gestegen bunkerprijzen te beperken.

Hapag-Lloyd maakte nog geen prognoses over wat 2019 zal brengen. De definitieve cijfers over 2018 worden op 22 maart gepubliceerd.

Hapag-Lloyd, de vijfde grootste lijnvaartoperator ter wereld, beschikt over een vloot van 222 containerschepen met een totale transportcapaciteit van 1,6 miljoen teu. Goed voor 120 lijndiensten die wereldwijd 600 havens met elkaar verbinden. Het eigen containerpark is 2,6 miljoen teu groot.

Jean-Louis Vandevoorde