DFDS investeert in schepen en terminals voor verdere groei in 2019

Nieuws, Scheepvaart
Jean-Louis Vandevoorde

De jaarcijfers van DFDS voor 2018 laten weer een forse groei zien, iets waar de overname van de Turkse rederij U.N. RoRo gevoelig toe bijdroeg. De omzet klom naar 15,72 miljard Deense kroon (+9,7%), de ebitda (earnings before interest, taxes, depreciation and amortisation) naar 2,99 miljard DKK (+10,6%) en de ebit (earnings before interest and taxation) naar 1,91 miljard (+7,1%). De winst voor belasting bleef nagenoeg stabiel op 1,74 miljard kroon (+0,9%).

De Ferry Division bracht bruto 11,12 miljard kroon omzet en 2,71 miljard winst aan. De Logistics Division was goed voor respectievelijk 5,32 miljard en 330 miljoen. In die cijfers zit wat overlap, wat de hogere totalen verklaart.

DFDS vervoerde in totaal 40,01 miljoen lijnmeter aan vracht (tegenover 38,42 miljoen in 2017) en 5,44 miljoen passagiers (5,35 miljoen). De vrachttrafiek komt voor een derde (13,08 miljoen lijnmeter) van de diensten op de Noordzee.

2019

De scheepvaart- en logistiekgroep stelt wel vast dat de groei vertraagde in het vierde kwartaal in Europa en Turkije. Dat vertaalde zich in een daling van 3% van de vervoerde volumes in Noord-Europa, die leidde tot een nulgroei over het hele jaar. Die terugval was onder meer merkbaar op de route tussen Gent en Göteborg, waar de volumes in 2017 nog een stevige boost kregen van een groot logistiek contract.

Maar dat dempt de financiële verwachtingen voor 2019 niet echt, maakte CEO Niels Smedegaard bij de voorstelling van de jaarresultaten duidelijk. DFDS gaat ervan uit dat het zijn omzet ook dit jaar met 10 à 12% zal weten op te trekken en dat zijn bedrijfswinst nog iets hoger zal uitvallen. 2019 wordt hoe dan ook het eerste jaar waarin de expansie in de Middellandse Zee over de volle twaalf maanden zal meespelen.

DFDS wil die groei voeden met bijkomende investeringen voor een bedrag van 2,5 miljard kroon. Meer dan de helft daarvan gaat naar nieuwe schepen. DFDS heeft acht nieuwbouwschepen op zijn orderlijst staan. De terminals (waaronder die in Gent) krijgen 250 miljoen toegeschoven.

Brexit

Omwille van de brexit hangt er zeker in Noord-Europa mist over het economisch landschap. De onzekerheid over de afloop van de uitstap van het Verenigd Koninkrijk (VK) uit de Europese Unie blijft voorlopig groot. De Deense gigant meent “goed voorbereid” te zijn op de brexit.

DFDS kreeg van het Britse Transportministerie een contract om zes maanden lang bijkomende rorocapaciteit te voorzien op routes vanuit Cuxhaven en Rotterdam als het op een no deal-brexit uitdraait. De waarde van dit in het VK omstreden contract, bedraagt 47 miljoen euro.

Turkije

De economische vertraging in Europa had bovendien een impact op de handelsvolumes met Turkije, waar de ontwaarding van de munt zich eveneens laat voelen. Maar dat DFDS wil inzetten op zijn groeiende business in de Middellandse Zee blijkt onder meer uit de samenwerking met de Turkse logistieker Ekol en de beslissing om de eerste twee nieuwe reuzenroro’s naar dat vaargebied te sturen.

Er komt in november ook een derde eenheid in die reeks in de vaart. Waar die naartoe zal gaan, staat in het jaarrapport niet te lezen.

Jean-Louis Vandevoorde