Containertrafiek Hamburg op laagste peil in acht jaar

Nieuws, Scheepvaart
Jean-Louis Vandevoorde

Hamburg raakte in 2018 niet verder dan 135,1 miljoen ton. Dat was opnieuw een procentje minder dan het jaar daarvoor en het laagste cijfer in zes jaar, al ziet het havenbestuur dat als een “stabiel resultaat”. De piek van 145,7 miljoen ton van 2014, is zo weer nog wat verder af.

In dat jaar leek Hamburg ook op het containertoneel terug van weggeweest. De Duitse Universalhafen klom naar 9,7 miljoen teu. Een record was dat niet (die staat met 9,9 miljoen nog steeds op naam van 2007), maar de grens van 10 miljoen teu leek even weer binnen handbereik.

Het mocht niet zijn. Hamburg tuimelde in de daaropvolgende jaren opnieuw omlaag.

Vorig jaar eindigde Hamburg op 8,7 miljoen teu (-1%), in totaal goed voor 89,4 miljoen ton containerlading (-1%). Antwerpen en Rotterdam gingen er wel op vooruit, wat betekent dat de Duitse haven nog maar eens marktaandeel heeft verloren en zijn belangrijkste concurrenten verder ziet wegvaren.

Groei in 2019

Voor 2019 kan Hamburg zich alvast optrekken aan de overheveling van een aantal diensten van THE Alliance uit Bremerhaven. Dat zal een half miljoen teu in het Hamburgs laatje brengen. Een andere opsteker is dat de zo lang verwachte verdieping van de Elbe eindelijk van start is gegaan. De diepgangbeperkingen speelden de steeds grotere schepen parten.

De verantwoordelijken van de haven kijken voor dit jaar dan ook resoluut weer omhoog. Zij rekenen op “een groei van 3 à 4%” in de containertrafiek.

Intermodaal en conventioneel in de lift

Zoals vaker in de voorbije jaren troost Hamburg zich intussen met zijn puike cijfers op het stuk van intermodaal vervoer. Treinen kregen in spoorhaven Hamburg zowat 46,8 miljoen ton lading (+2,7%) en 2,44 miljoen teu (+4,7%) te vervoeren. Dat zijn nieuwe records.

Het conventioneel stukgoed zat eveneens in de lift en kwam uit op 1,5 miljoen ton, een plus van 5,8%. De bulktrafieken krompen in totaal met 1,2% naar 44,2 miljoen ton.

Jean-Louis Vandevoorde