VLOOT: “Reddingssysteem jol afgescheurd door scheepswand”

Nieuws, Scheepvaart
Michiel Leen

Het ongeval met de loodsenjol ter hoogte van de Wandelaar op 10 december, waarbij een Nederlandse loods en twee Vlaamse zeelui in zee belandden, zorgde voor heel wat beroering. Vakbond ACV had meteen na het ongeval ernstige vragen bij het ongeval: zo zou het zelfrichtingssysteem van de kleine loodsboot niet hebben gewerkt en de lichtjes op de zwemvesten van de Vlaamse opvarenden zouden het hebben laten afweten. Overheidsrederij VLOOT beloofde snel meer duidelijkheid over wat er zich die stormachtige ochtend precies had voorgedaan.

Afgescheurd

Die duidelijkheid is er nu: het onderzoek is afgerond, al volgen nog wel besprekingen met het Vlaamse en Nederlandse loodswezen. Belangrijkste vaststelling: het zelfrichtingssysteem van de gekapseisde jol is wel in werking getreden, maar bleef haken aan een uitsteeksel van het beloodste schip (foto 1) en raakte afgescheurd. “De jol werd ingezet bij het beloodsen van het diepliggende schip ‘Sun Shine'”, zegt Yves Goossens, CEO van VLOOT. “Dat schip heeft structuren die aan de zijkanten uitsteken. Het zelfrichtingssysteem, een soort zelf-opblazendluchtreservoir, is er door zo’n structuur afgescheurd. Schepen van dit type hebben we sindsdien niet meer beloodst. Sowieso bekijken we alternatieven voor het beloodsen van dergelijke schepen bij nacht en hoge zee.”

Lampen werkten niet 

Een ander twistpunt waren de persoonlijke reddingsmiddelen van de bemanning: hun reddingsgordels, en dan specifiek de lampjes die daarbij horen. “Die werkten wel zoals het behoorde bij de keuring afgelopen zomer, maar zijn niet automatisch gaan branden toen ze op 10 december in het zeewater belandden. Dat was nochtans wel de bedoeling”, zegt Goossens. “Ook het persoonlijke localisatiebaken dat bij de uitrusting hoort, werkte niet optimaal, door de plaats waar het gemonteerd is. Dat is besproken met de betrokken leveranciers.” 

Crew werkt weer

De bemanning van de jol kreeg intussen reddingsgordels van een ander merk, aangezien hun vertrouwen in de apparatuur door het incident een stevige knauw kreeg. In de nasleep van het ongeval werden al extra lampen aan de uitrusting toegevoegd. De betrokken crewleden, zowel de Vlaamse zeelui als de Nederlandse loodsen, zijn intussen weer aan het werk, meldt Goossens. 

Michiel Leen