Twee scheepsofficieren ontslagen na zware aanvaring

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De scheepsramp dateert van 7 oktober 2018 toen het Tunesische roroschip van de rederij Cotunav (CTN) het stilliggende containerschip ‘CSL Virginia’ (5.039 teu) ‘s ochtends frontaal aanvoer in de buurt van het eiland Corsica. Omdat de weersomstandigheden goed waren, leek dit al meteen een bizar ongeval.

Het Tunesische transportministerie heeft deze week de eerste resultaten van het onderzoek naar de oorzaken voor de aanvaring bekendgemaakt. Volgens het rapport werden er op beide schepen grote menselijke fouten begaan.

Telefoneren

Op de brug van het roroschip moeten normaliter altijd een officier en een matroos aanwezig zijn. Op zondagochtend 7 oktober was dat niet het geval. De matroos deed een ronde aan boord en de officier verliet om tien voor zes ‘s ochtends de brug om elders het boordjournaal bij te werken en te telefoneren.

Niemand hoorde dus de ultieme waarschuwing van de verkeersleiding van Cap Corse dat er een aanvaring dreigde. De koers van de ‘Ulysse’ werd niet aangepast en het roroschip boorde zich met een snelheid van 19 knopen in de romp van het containerschip om twee minuten na zes. De klap was zo hard dat de vrachtferry muurvast kwam te zitten. Pas na vier dagen kon het roroschip losraken.

Scheepsradar

Los van het feit dat de brug tijdelijk onbemand was, is het volgens het rapport onbegrijpelijk dat de officieren niet eerder opgemerkt hadden dat de schepen een uur lang op aanvaringskoers zaten. Dat kan enkel verklaard worden door het feit dat ze niet naar hun scheepsradar gekeken hebben. Twee officieren werden daarom ontslagen en twee matrozen zijn geschorst tot ze voor een disciplinaire commissie moeten verschijnen.

Volgens de Tunesische overheid gaat ook de bemanning van het containerschip niet vrijuit. Het schip lag namelijk voor anker in een zone waar dat niet mocht. Ook daar heeft de officier van wacht niet opgelet en de ‘Ulysse’ pas drie minuten voor de aanvaring opgemerkt. Dat was te laat om nog te reageren omdat het een half uur duurt om de grote scheepsmotoren op te starten.

Conclusie

De conclusie van het onderzoek is een gedeelde menselijke fout, waarbij de aansprakelijkheid voor beide partijen even groot is. De schade aan de schepen en lading, en de kosten voor het opruimen van de in zee gelekte olie, wordt vergoed door de P&I Clubs.

Het containerschip dat pas zeventien dagen na de aanvaring de toestemming kreeg om het anker te lichten, lag een maand op een Turkse scheepswerf en werd ondertussen voor de sloop verkocht. Het onfortuinlijke schip dat sinds 2005 in de vaart was, is momenteel onder de nieuwe naam ‘Virgin Star’ op weg naar een sloopstrand in Chittagong.

Stefan Verberckmoes